Flipbook.
Monday, September 7, 2015
KARNIVAL SAINS DAN TEKNOLOGI PERINGKAT NEGERI WPKL 2015
Adik Aishah dari SK Bangsar telah dinobatkan sebagai juara dalam Pertandingan Bercerita Sains yang telah diadakan di SK Puteri Pandan 1
PERTANDINGAN SELFIE #sehatisejiwa
Pusat Sumber SK Bangsar telah mengadakan Pertandingan Selfie #sehatisejiwa
Peserta : Cikgu Kufatin
Peserta kedua : Cikgu Mohd Zulkarnain
Kategori murid
SUMBANGAN ALAT TULIS UNTUK MURID TAHUN 6
Bekas murid SK Bangsar telah sudi menyediakan alat tulis untuk murid-murid Tahun 6 yang akan menduduki peperiksaan UPSR.
TAMAN HERBA
Taman Herba diwujudkan untuk memberi maklumat pelbagai tanaman herba. Taman Herba ini diselia oleh Pn Zuhaida untuk program Doktor Muda.
Friday, September 4, 2015
1MURID 1 MUZIUM
Lawatan ke Muzium Negara
1.0 Nama Program: Program 1 Murid
1 Muzium Lawatan Sambil Belajar Ke
Muzium Negara
Muzium Negara
2.0 Tarikh: 7 Mei 2015
3.0 Hari / Masa : Khamis (7.30 pagi hingga 1.00 petang)
4.0Tempat:
Muzium Negara
5.0 Objektif:
- Mendedahkan murid-murid kepada
konsep asas sejarah iaitu sumber sejarah, nilai-nilai sejarah serta
peristiwa penting yang dianggap bersejarah.
- Mendedahkan murid tentang dunia
sejarah yang sebenar.
- Berkongsi idea antara peserta
lawatan dengan guru pengiring dan peserta dengan masyarakat luar.
- Menyediakan diri murid peluang
untuk mendapat pengalaman pembelajaran di luar bilik darjah
dan menjadikan pembelajaran dan pengalaman yang lebih bermakna dan
menarik.
- Memperkembangkan
kemahiran bahasa untuk berkomunikasi, berinteraksi dan bersosialisasi
dengan masyarakat.
- Membentuk
tingkah laku dan sikap murid untuk lebih berdaya saing.
6.0 Sasaran: Murid-murid Tahun 4 SK Bangsar
7.0 Butiran aktiviti:
BIL
|
MASA
|
PERKARA
|
CATATAN
|
1.
|
7.40 pagi
|
Peserta rombongan berkumpul di
Dewan SK Bangsar
- Pembahagian kumpulan
-
Taklimat
oleh guru
-
Makan
|
Mendengar taklimat
|
2.
|
8.20 pagi
|
Bertolak ke Muzium Negara
|
|
3.
|
9.00 pagi
|
Tiba di Muzium Negara
|
|
4.
|
9.15 pagi
|
Taklimat mengenai Muzium Negara
|
Catatan dibuat oleh peserta
|
5.
|
10.00 pagi
|
Rehat
|
|
6.
|
10.20 pagi
|
Proses Pengajaran dan Pembelajaran
Sejarah di muzium
|
Tindakan guru-guru dan murid-murid
|
7.
|
11.30 pagi
|
Melawat ruang pameran di Muzium
Negara
|
|
11.
|
12.30 tengah hari
|
Bertolak pulang ke sekolah
|
|
12.
|
1.00 petang
|
Tiba di sekolah
|
|
8.0 Penilaian Program:
8.1 Kekuatan Program:
1. Lawatan
ke Muzium ini memberikan kesempatan dan peluang kepada murid
untuk mendalami ilmu pengetahuan dan menimba pengalaman serta
mengalami keadaan sebenar pada zaman prasejarah.
untuk mendalami ilmu pengetahuan dan menimba pengalaman serta
mengalami keadaan sebenar pada zaman prasejarah.
2. Sambutan
daripada murid-murid amat menggalakkan.
3. Murid
berpeluang melihat sendiri barang-barang pameran yang terdapat di
dalam bangunan itu.
dalam bangunan itu.
4. Lawatan yang berjaya akan memberikan kesan
kepada pengalaman
pembelajaran murid.
pembelajaran murid.
8.2 Kelemahan Program:
1. Masa yang
diperuntukkan untuk murid melawat kawasan muzium terlalu
singkat. Ini menjadikan murid-murid tidak mendapat pendedahan yang lebih
mendalam mengenai info-info di muzium.
singkat. Ini menjadikan murid-murid tidak mendapat pendedahan yang lebih
mendalam mengenai info-info di muzium.
8.3 Cadangan Penambahbaikan :
1. Program ini perlu dilaksanakan sepanjang tahun secara
berkala agar murid- murid didedahkan
dengan info-info dan pengetahuan mengenai sejarah. Ini dapat membantu
murid-murid memahami konsep sejarah yang dipelajari dalam mata pelajaran Sejarah.
2. Masa
untuk melaksanakan sesuatu program perlu lebih lama, terutamanya semasa sesi penerangan dan diskusi agar
murid-murid mendapat pengetahuan yang secukupnya mengenai sejarah.
Murid tiba di Muzium Negara dan beratur untuk masuk ke
dalam bangunan muzium
Murid sedang khusyuk mendengar taklimat yang disampaikan oleh pegawai
muzium,Pn Lela.
Proses p&p Sejarah dijalankan oleh guru SK Bangsar. Murid dibahagikan
kepada lima kumpulan
Murid bekerjasama mencantum puzzle secara berkumpulan.
Pembentangan hasil kerja kumpulan dibentangkan oleh murid.
Murid menyelesaikan tugasan di sekitar kawasan muzium secara berkumpulan
Murid cuba
mempraktikkan kegiatan masyarakat Paleolitik
Majlis penutupan Program 1Murid 1Muzium
LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE TUGU NEGARA, MUZIUM POLIS DAN MUZIUM KESENIAN ISLAM
1.0 Nama Program: Program Kembara Sejarah Lawatan
Sambil Belajar Ke Muzium
Polis,Muzium
Kesenian Islam Dan Tugu Negara.- Mendedahkan murid-murid kepada konsep asas sejarah iaitu sumber sejarah, nilai-nilai sejarah serta peristiwa penting yang dianggap bersejarah.
- Mendedahkan murid tentang dunia sejarah yang sebenar.
- Berkongsi idea antara peserta lawatan dengan guru pengiring dan peserta dengan masyarakat luar.
- Menyediakan diri murid peluang
untuk mendapat pengalaman pembelajaran di luar bilik darjah
dan menjadikan pembelajaran dan pengalaman yang lebih bermakna dan
menarik.
- Memperkembangkan kemahiran bahasa untuk berkomunikasi, berinteraksi dan bersosialisasi dengan masyarakat.
- Membentuk tingkah laku dan sikap murid untuk lebih berdaya saing.
BIL
|
MASA
|
PERKARA
|
CATATAN
|
1.
|
7.40 pagi
|
Peserta rombongan berkumpul di
Dewan SK Bangsar
- Pembahagian kumpulan
-
Taklimat
oleh guru
-
Makan
|
Mendengar taklimat
|
2.
|
8.00 pagi
|
Bertolak ke Muzium Polis
|
|
3.
|
8.20 pagi
|
Tiba di Muzium Polis
|
|
4.
|
8.30 pagi
|
Taklimat mengenai Muzium Polis
|
Catatan dibuat oleh peserta
|
5.
|
9.00 pagi
|
Melawat sekitar Muzium Polis
|
Literasi Maklumat
|
6
|
10.00 pagi
|
Bertolak ke Muzium Kesenian Islam
|
|
7
|
10.15 pagi
|
Tiba di Muzium Kesenian Islam
-Mendengar taklimat serta
-Melawat sekitar muzium
|
Literasi Maklumat
|
6.
|
11.40 pagi
|
Bertolak ke Tugu Negara
|
|
7.
|
12.00 tengah hari
|
Tiba di Tugu Negara
-Mendengar taklimat serta
-Mencari maklumat
|
Literasi Maklumat
|
8.
|
12.30 petang
|
Bertolak pulang ke sekolah
|
|
9.
|
1.00 petang
|
Tiba di sekolah
|
Dunia Pertama
dalam bangunan itu.
pembelajaran murid.
singkat. Ini menjadikan murid-murid tidak mendapat pendedahan yang lebih
mendalam mengenai info-info di muzium.
2.0 Tarikh: 6 Ogos 2015
3.0 Hari / Masa : Khamis (7.30 pagi hingga 1.00 petang)
4.0Tempat:
Muzium Polis,Muzium Kesenian Islam dan Tugu Negara
5.0 Objektif:
6.0 Sasaran: Murid-murid Tahun 4 dan Tahun 5 SK Bangsar
7.0 Butiran aktiviti:
8.0 Penilaian Program:
8.1 Kekuatan Program:
1. Lawatan
ke Muzium ini memberi kesempatan dan peluang kepada murid
2.Murid
dapat melihat koleksi yang melambangkan dunia Islam sebenar.
3.Murid
didedahkan dengan himpunan menarik semua perkara berkenaan kerja polis dari
zaman Kesultanan Melayu sehingga hari ini.
4. Sambutan
daripada murid-murid amat menggalakkan.
5. Murid
berpeluang melihat sendiri barang-barang pameran yang terdapat di
6. Lawatan yang berjaya akan memberikan kesan
kepada pengalaman
8.2 Kelemahan Program:
1. Masa yang
diperuntukkan untuk murid melawat kawasan muzium terlalu
8.3 Cadangan Penambahbaikan :
1. Program ini perlu dilaksanakan sepanjang tahun secara
berkala agar murid- murid didedahkan
dengan info-info dan pengetahuan mengenai sejarah. Ini dapat membantu murid-murid
memahami konsep sejarah terutama dalam mata pelajaran Sejarah.
2. Masa
untuk melaksanakan sesuatu program perlu lebih lama, terutamanya semasa sesi penerangan dan diskusi agar
murid-murid mendapat pendedahan yang secukupnya mengenai tempat yang dilawati.
Subscribe to:
Posts (Atom)