Saturday, February 7, 2015
Friday, February 6, 2015
POSTER NILAM DI KANTIN
06022015- Operasi menampal poster NILAM di kantin. Moga memberi manfaat untuk murid-murid SK Bangsar.
NILAM SESI PETANG
06022015- Murid Tahap 1 hadir ke PSS sebelum sesi pembelajaran bermula.
12.30 tengah hari - 2.00 petang
Baca buku secara santai. Kerusi biru yang menjadi rebutan untuk murid-murid membaca.
12.30 tengah hari - 2.00 petang
Baca buku secara santai. Kerusi biru yang menjadi rebutan untuk murid-murid membaca.
KURSUS PROSES TEKNIK BAHAN BUKU
Pusat Sumber Sk Bangsar akan mengadakan Kursus Proses Teknik Bahan Buku dan Sistem Automasi S-Lib telah diadakan pada 7 Februari 2015.
Wednesday, February 4, 2015
KERTAS KERJA KURSUS PROSES TEKNIK BAHAN BUKU PENGAWAS PSS
1.0
PENDAHULUAN
Kursus Proses Teknik Bahan Buku ini dirancang untuk memberi pengetahuan dan
kemahiran kepada pengawas-pengawas dalam kerja-kerja di pusat sumber seperti
memproses bahan, dan mengumpul maklumat bagi
memperkukuhkan P&P sekolah di samping mewujudkan Pengawas Pusat Sumber yang
kreatif, berkarisma, berdedikasi dan berdisiplin.
2.0
MATLAMAT
Berikut
adalah matlamat program yang ingin dicapai :
2.1.
Melahirkan Pengawas PSS yang berpengetahuan dan kemahiran dalam kerja-kerja
proses teknik bahan di pusat sumber sekolah.
2.2
Mewujudkan Pengawas PSS yang kreatif, berkarisma berdedikasi dan berdisiplin
dalam menjalankan tugas mereka.
3.0TARIKH
/ MASA / TEMPAT
7 Februari 2014 (Sabtu)
7.30 pagi – 11.30 pagi
Pusat Sumber SK Bangsar.
4.0
SASARAN
Kumpulan sasaran program ini adalah
seperti berikut :
Murid Tahun 4, 5 dan 6
5.0 OBJEKTIF
5.1
Memberi pendedahan mengenai cara memproses
buku secara automasi S-Lib dengan cara yang betul.
5.2
Memberi pengetahuan mengenai
kemudahan dan perkidmatan yang terdapat
di Pusat Sumber SK Bangsar.
6.0
KPI (INDIKATOR OUTPUT)
- Mewujudkan perkhidmatan lebih mesra
dan kondusif.
- Menambah koleksi buku bahan bacaan
bagi Program NILAM.
- Meningkatkan pengetahuan dan ilmu
Sains Perpustakaan di kalangan Pengawas PSS.
7.0
IMPLIKASI KEWANGAN
Bil
|
Bahan
|
Jumlah
|
1.
|
Makanan
murid
40 Orang
Pengawas PSS X RM 5.00
|
RM 200.00
|
Jumlah
|
RM 200.00
|
8.0 JAWATANKUASA
PELAKSANA
Jawatankuasa yang akan melaksanakan
program ini adalah seperti di bawah :
JAWATANKUASA
PROGRAM
Penasihat : Pn Che Norizam Binti Abdullah – Guru Besar
Pengerusi : Pn Siti Maziah Binti Abdullah- GPK Tadbir dan
Kurikulum
Naib Pengerusi : Pn Nor Shafina Bt Yasak- Gpk Hal Ehwal Murid
Pn Norsilah Bt Dali - Gpk Kokurikulum
Pn Tanma A/P Rajasegaran - Penyelia Petang
Penyelaras : Cik Norhazalina Binti Hashim
Setiausaha : Pn Rafeah Binti Badaruddin
Bendahari : Pn Zalina Binti Mohamad
Jurukamera : Encik
Zulkifli Bin Saad
AJK :
Pn Anita
Juliana Bt Mohammad
Pn Noor
Fazriena Bt Yaakub
Pn Roszaini
Bt Mohd Zain
9.0
STRATEGI PELAKSANAAN
Penerangan
Proses Teknik Buku, tugas Pengawas PSS, dan amali murid bersama guru.
9.1 JADUAL PELAKSANAAN PROGRAM
7 Februari 2014 (Sabtu)
7.30 pagi Pendaftaran
8.00 pagi Taklimat Proses Teknik Buku
oleh Cik
Norhazalina Binti Hashim
9.00 pagi Rehat/ kudapan
9.30 pagi Pembahagian kumpulan
1. Automasi S-Lib, mengecap
nombor perolehan, pengelasan dan hak milik buku baru.
2.
Susun buku fiksyen Bahasa Melayu
3.
Susun buku fiksyen Bahasa inggeris
4.
Susun buku non fiksyen
5.
Susun majalah lama di fail tegak
6.
Baik pulih buku
11.30 pagi Bersurai
Pusat Sumber SK Bangsar.
10.0 KAEDAH PEMANTAUAN
Pemerhatian
secara berterusan.
Disediakan oleh :
…………………………………..
(
CIK NORHAZALINA HASHIM)
PENYELARAS
Tarikh : 4 Februari 2015
Ulasan
: Adalah menjadi
harapan kepada AJK Jawatankuasa dapat diterima
dan akan berjalan seperti yang telah dirancang. Semoga program ini mendapat
manfaat kepada semua pihak.
*Diluluskan / Tidak Diluluskan
…………………………………..
Tarikh : 4 Februari 2015
PELAN STRATEGIK KELAB PUSAT SUMBER SK BANGSAR, KUALA LUMPUR TAHUN 2015
1.0 PENGENALAN
Kelab Pusat Sumber Sekolah Kebangsaan
Bangsar merupakan sebuah kelab yang ditubuhkan bukannya untuk memperoleh ilmu
pengetahuan malahan untuk menerapkan semangat cintakan ilmu pengetahuan.
Di samping itu, matlamat
Kelab Pusat Sumber Sekolah juga adalah untuk melahirkan insan yang seimbang
dari segi rohani dan jasmani serta emosi. Dengan itu semua aktiviti yang
dianjurkan adalah menjurus kepada penerapan nilai-nilai seperti kepentingan
hidup bermasyarakat serta menilai penggunaan masa lapang yang optima yang dapat
memberikan keseronokan demi kesejahteraan.
Hasrat ini dapat dipupuk
melalui semu aktiviti Kelab Pusat Sumber Sekolah yang sangat mementingkan
interaksi positif dalam kalangan ahli-ahli kelab dalam mengendali dan
menyelesaikan tugasan atau projek yang diberikan. Semua ahli kelab adalah
diharapkan dapat menambah ilmu dan mengamalkan sikap tanggungjawab, kerjasama,
bertoleransi dan bantu-membantu demi mencapai aspirasi Kelap Pusat Sumber
Sekolah
2.0
VISI
KELAB
PSS CEMERLANG DAN BERKUALITI
3.0 MISI
1.Melahirkan
pelajar yang berpengetahuan luas dan mempunyai potensi dalam pelbagai bidang.
2.
Menjadi sebuah persatuan yang aktif, menarik dan digemari oleh para pelajar.
4.0 RASIONAL
Kelab
Pusat Sumber Sekolah Kebangsaan Bangsar ditubuhkan bertujuan untuk memberi
peluang dan pilihan kepada murid terhadap pelbagai jenis kelab dan persatuan yang
terdapat di sekolah. Di samping itu juga, kelab Pusat Sumber dapat membantu mempertingkatkan mutu pendidikan di
sekolah.
Selain itu juga, kewujudan kelab Pusat
Sumber dapat memberikan semangat cintakan ilmu pengetahuan melalui
aktiviti-aktiviti yang dilakukan. Nilai-nilai murni juga turut dapat diterap
terhadap murid-murid melalui aktiviti-aktiviti yang dilakukan. Antaranya,
wujudnya interaksi positif dikalangan ahli-ahli kelab dalam menyelesaikan
tugasan yang diberikan.
Justeru, ianya diharapkan dapat mencapai
konsep Falsafah pendidikan yang mementingkan keseimbangan dari segi rohani,
jasmani, emosi dan intelektual.
5.0
MATLAMAT
Membentuk golongan pelajar yang berilmu, kreatif dan berdisiplin untuk
membantu sahsiah pelajar supaya dapat
memainkan peranan positif. Selain itu, kelab Pusat Sumber juga dapat mendedahkan
pelajar dengan pengetahuan teknologi maklumat menerusi penggunaan komputer dan
sains perpustakaan.
6.0 OBJEKTIF
1. Menjalankan aktiviti yang mencabar minda murid-murid.
2. Mewujudkan budaya membaca di kalangan murid-murid.
3. Meningkatkan kesedaran kepada murid-murid tentang kepentingan ilmu sains
perpustakaan.
4. Menetapkan matlamat dan tujuan untuk setiap aktiviti yang dijalankan supaya
mendapat kepuasan dan keseronokan dalam setiap aktiviti.
5. Melahirkan murid-murid yang bertanggungjawab terhadap agama, keluarga,
bangsa dan juga negara.
6. Belajar berdikari secara beransur-ansur untuk menghayati konsep pendidikan
seumur hidup
7.0 JAWATANKUASA KELAB PUSAT SUMBER
KETUA GURU PENASIHAT :
CIK NORHAZALINA BINTI HASHIM
PENOLONG GURU PENASIHAT :
PN ZALINA BT MOHAMAD
PN NIK NURSUHADA BT HAMID
PN SUSAN WINSTON TADING
AHLI JAWATANKUASA MURID :
PENGERUSI :
NURUL NAJIAN MOHAMED 6 FOKUS
NAIB PENGERUSI :
ALEYA SYAFIQAH AZRAN 5 DINAMIK
SETIAUSAHA :
NURUL HUSNA ROSLEE 6 DINAMIK
BENDAHARI :
MUHAMMAD HAIKAL FADLY 6 KREATIF
AJK :
TAHUN 4 :
NUR AYU AMELIA M. FAZILL - 4 EFEKTIF
TAHUN 5 :
AHMAD LUQMAN AHMAD RASHIDI
TAHUN 6 :
MUHAMMAD FAHMI ANDRI
8.0 TAKWIM / PERANCANGAN AKTIVITI
TAHUNAN
BULAN
|
TARIKH
|
MINGGU
|
AKTIVITI
|
CATATAN /TINDAKAN
|
Januari
|
1
|
|||
2
|
Pendaftaran
KoKurikulum Tahun 4
|
|||
17012015
|
3
|
Perjumpaan
Kokurikulum1 –
Gotong-royong
|
||
24012015
|
4
|
Perjumpaan
Kokurikulum 2 –
Pelantikan
AJK Kelab Pusat Sumber
|
||
Februari
|
1
|
|||
14022015
|
2
|
Perjumpaan
Kokurikulum 3 –
Boneka
lidi
|
||
3
|
||||
28022015
|
4
|
Perjumpaan
Kokurikulum 4 –
Mencipta
skrip cerita boneka
|
||
Mac
|
1
|
|||
2
|
||||
3
|
||||
4
|
Melukis
Kulit Buku
|
|||
April
|
1
|
|||
11042015
|
2
|
Perjumpaan
Kokurikulum 5-
Persembahan
boneka
|
||
18042015
|
3
|
Perjumpaan
Kokurikulum 6 –
Permainan
dalaman
|
||
4
|
||||
Mei
|
09052015
|
1
|
Perjumpaan
Kokurikulum 7-
Mereka
Cipta Big Book
|
|
2
|
||||
3
|
||||
23052015
|
4
|
Perjumpaan
Kokurikulum 8 –
Penanda
buku
|
||
Jun
|
1
|
|||
2
|
||||
3
|
||||
4
|
||||
Julai
|
1
|
|||
2
|
||||
3
|
||||
4
|
||||
Ogos
|
08082015
|
1
|
Perjumpaan
Kokurikulum 9 –
Resensi
Buku Fiksyen
|
|
15082015
|
2
|
Perjumpaan
Kokurikulum 10 –
Permainan
Bahasa
|
||
22082015
|
3
|
Perjumpaan
Kokurikulum 11 –
Artikel
Majalah
|
||
29082015
|
4
|
Perjumpaan
Kokurikulum 12 –
Mewarna
Kulit Buku
|
9.0 ANALISIS
SWOT
KEKUATAN
|
KELEMAHAN
|
|
|
PELUANG
|
ANCAMAN
|
|
|
PENUTUP
Ahli Kelab
PSS akan memaksimumkan penggunaan Pusat
Sumber Sekolah dalam membantu proses pengajaran dan pembelajaran, disamping
melatih murid-murid dengan kemahiran-kemahiran Sains Perpustakaan dan literasi
maklumat yang mana ia sangat berguna pada masa hadapan.