Pengawas PSS membantu proses buku baharu ke dalam sistem automasi S-Lib.
#literasimaklumat #sainsperpustakaan
Saturday, January 6, 2018
Thursday, January 4, 2018
MESYUARAT JAWATANKUASA INDUK , KERJA PSS DAN PUSAT AKSES/ ICT BIL 1 / 2018
Tarikh : 8 Januari 2018 Isnin
Masa :12.30 tengah hari
Tempat : Pusat Sumber SK Bangsar
Pengerusi : Encik Soharto Bin Baharen - Guru Besar
Pakaian
: Rasmi
Kehadiran :
1.Encik Soharto Bin Baharen - Guru Besar
2.Pn Siti Maziah Binti Malik - GPK Tadbir dan Kurikulum
3.Pn Norsilah Binti Dali – GPK Hal Ehwal Murid
4.Encik Ikhwan Najib Bin Badar - GPK Kokurikulum
5.Pn Hasmah Bt Usman - GPK Petang
6.Cik Norhazalina Binti Hashim
7.Cik Nor Ain Bt Che Ali@Bahari
8.Pn Mastura Binti Abd
Manaf
9.Pn Shunita Roy a/p Dilip Dhar Roy
10.Pn Nurul Haya Bt Samsudin
11.Pn Mariah Bt Abdullah
12.En Najib Bin Jamri
13.En Mansor Bin Kamis
14.Encik Muhammad Hafiz Bin Ahmad Tarmizi
15.En Shairol Rizal B. Mohd Saad
16.Puan Nurin Izati Bt
Zaitong
17.Cik Mohanapriya a/p Mundiandy
18.En Ahmad Rashidi B. Mohd Salleh
19.Pn Wan Ika Malini Syuhada Bt Azman
20.Cik Nurul Hayati Binti Bakar
21.Pn Zalina Bt Mohamad
22. Pn Norhidayah Bt
Rahman
23. Cik Nornadiah Bt Yusof
24. Cik Wafa Bt Mohd
Azizan
25.Pn Razliana Bt Zulkafli
26.Pn Ku Fatin Azirah Bt
Ku Yahya
27.Pn Rubiah Bt M. Ayob
28.Encik Norzaidi Bin Mohd
Jubri
29. Encik Mohd Naim Bin Azran
30.Cik Amie Bt Ismail
31.Pn Azira Bt Raja Yusof
32. Encik Abdul Halim Bin
Tahamit
33. Encik Mohd Hafizi Bin
Abdullah
34. Encik Abdullah Bin Abd
Kadir
35.Encik Taufiq Bin
Ibrahim
36. Encik Muhamad Sofian
Bin Husin
37. Encik Mohd Hussaini B.
Hashim
38. Cik Nur Syuhada Bt
Mohd Din
39. Pn Amaliah Bt Aziz
40.Cik Shangkari a/p
Sivabalan
41. Pn Dachaini a/p
Prabhakaran
42. Encik Mohd Sharul
Anuar B. Omar
43. En Mohamad Adib Afifi
Bin Nadzri
44.Pn Siti Nor Hidayah Bt Husin
Tuesday, January 2, 2018
JAWATANKUASA PUSAT SUMBER SK BANGSAR 2018 DAN SENARAI TUGAS
Jawatankuasa Induk
PSS 2018
Pengerusi : Encik Soharto Bin Baharen - Guru Besar
Naib Pengerusi
Pn Siti Maziah Binti Malik - GPK Tadbir dan Kurikulum
Pn Norsilah Binti Dali – GPK Hal Ehwal Murid
Pn Norsilah Binti Dali – GPK Hal Ehwal Murid
Encik Ikhwan Najib Bin Badar
- GPK Kokurikulum
Pn Hasmah Bt Usman - GPK Petang
Setiausaha : Cik Norhazalina Binti Hashim
Naib
Setiausaha : Cik Norain Bt Che Ali@Bahari
Ahli Jawatankuasa :
Perpustakaan :
Cik Norhazalina Binti Hashim (Sesi
Pagi)
Cik
Norain Bt Che Ali@Bahari (Sesi Petang)
AJK :
Semua Ketua Panitia
1. Pn Mastura Binti Abd
Manaf– Bahasa Malaysia
2. Pn Shunita Roy a/p
Dilip Dhar Roy – Bahasa Inggeris
3. Pn Nurul Haya Bt
Samsudin – Matematik
4. Pn Mariah Bt
Abdullah– Sains
5. En Najib Bin Jamri–
Pendidikan Agama Islam
6. En Mansor Bin Kamis –
Bahasa Arab
7. Encik Muhammad
Hafiz Bin Ahmad Tarmizi -TMK
8. En Shairol
Rizal B. Mohd Saad – Pedidikan Jasmani/ Kesihatan
9. Puan Nurin Izati Bt Zaitong – Pendidikan Seni Visual
10. Cik Mohanapriya a/p
Mundiandy – Pendidikan Muzik
11. En Ahmad Rashidi B.
Mohd Salleh- Sejarah
12. Pn Wan Ika Malini
Syuhada Bt Azman -RBT
13. Cik Nurul Hayati
Binti Bakar – Pendidikan Moral
1 Senarai
Tugas Jawatankuasa Induk PSS
1. Merancang
kewujudan PSS dan merangka peranan, kepentingan dan strategi perkembangannya.
2. Menentukan
sumber kewangan PSS.
3. Mengagih
dan menyelaraskan peruntukan dalam pembelian bahan-bahan PSS seperti bahan
cetak (buku dan lain-lain), media teknologi dan bahan-bahan bantu mengajar/
belajar.
4. Melakukan
anggaran perbelanjaan mengurus PSS yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Kerja.
5. Bertanggungjawab
dalam pengurusan penggunaan. Contohnya: menentukan jadual tugas, jadual waktu
penggunaan PSS, peruntukan masa pinjaman dan lain-lain
6. Merangka
strategi perkembangan PSS iaitu membuat unjuran mengenai keperluan-keperluan di
masa akan datang. Contoh-contohnya: keperluan fizikal, keperluan bahan-bahan
dan kegiatan-kegiatan lain seperti pameran dan sebagainya.
7. Merancang
untuk mendapatkan bantuan daripada pihak-pihak tertentu dalam bentuk moral dan
material. Contohnya: wang tunai, buku-buku, bahan bantu mengajar, bahan media
teknologi, kepakaran tertentu dan sebagainya.
2 Pengerusi AJK Induk PSS
1. Sebagai
ketua pentadbir, pengurus dan mempengerusikan mesyuarat AJK induk PSS.
2. Memastikan
PSS berjalan dengan berkesan demi mencapai objektif-objektif PSS yang
dirangkakan .
3.
Membentuk dasar yang praktikal mengenai perkhidmatan media di sekolah dan
menyelaraskan kegiatan-kegiatan ini dengan PSS yang lain dengan bantuan Unit Teknologi Pendidikan (UTP).
4. Merancang
dan melaksanakan program untuk mendapatkan alat media serta kemudahan-kemudahan
lain untuk memenuhi keperluan-keperluan pendidikan yang progresif.
5. Menyelaras
kursus-kursus dalam perkhidmatan bagi guru-guru yang berminat, berbakat dan
memerlukan.
6.
Mengadakan perbincangan dengan para-para pegawai Unit Teknologi Pendidikan
pelbagai peringkat mengenai program media pendidikan di sekolah.
7. Merancang
belanjawan tahunan dan belanjawan jangka panjang dengan kerjasama AJK PSS yang
lain.
8.
Membuat penilaian yang berterusan terhadap kegiatan-kegiatan pengajaran dan
pembelajaran berasaskan sumber di sekolah.
9. Menjalankan
penyelidikan dan percubaan mengenai penggunaan media baru dan yang selalu
digunakan dengan kerjasama Unit Teknologi Pendidikan.
10.
Menyediakan kemudahan membaiki dan mengendalikan alat-alat pengajaran dan
pembelajaran.
11.
Melahirkan satu budaya yang boleh menggalakkan guru-guru dan para pelajar untuk
menggunakan bahan-bahan dalam proses pengajaran dan pembelajaran melalui PSS merentasi kurikulum.
12. Menyebarkan
konsep PSS kepada guru-guru, para
pelajar dan masyarakat tempatan.
13. Sentiasa
peka dengan perkembangan teknologi dalam pendidikan dan maklumat terkini.
14. Dapat
menerima perubahan dalam perkembangan
pendidikan dengan fikiran terbuka dari semasa ke semasa
3
Senarai Tugas Naib Pengerusi AJK Induk PSS
1. Bertanggungjawab
kepada Guru Besar
2. Merancang
pembangunan sumber manusia PSS dan mengemukakannya kepada Jawatankuasa Induk
PSS
3. Mengawal
selia dan menyelaras perbelanjaan dan rekod kewangan/stok PSS
4. Mewujudkan
hubungan yang baik dengan Agensi luar seperti BTPN, BTP dan lain-lain supaya
memperoleh pengetahuan yang terkini
5. Mempengerusikan
Mesyuarat J/Kuasa Kerja
6. Merangka
Program Tiga Tahun PSS bersama AJK PSS
7. Menjalankan
tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Besar
8. Memilih
dan melantik Guru-guru PSS bersama Setiausaha
4
Senarai Tugas Setiausaha AJK Induk PSS
1. Membantu
dalam pengelolaan, pentadbiran dan penggunaan PSS
2. Mentadbir,
menyelaras perkhidmatan PSS
3. Merancang
skim latihan untuk guru-guru PSS, guru-guru lain, Kerani PSS dan Pengawas PSS
4. Memilih
dan melatih Pengawas PSS, Pelajar dan Pembantu PSS
5. Menyediakan
Bibliografi untuk kegunaan guru dan pelajar
6. Merancang
bersama AJK PSS segala aktiviti PSS untuk sepanjang tahun
7. Menyediakan
laporan, taklimat dan memaklumkan kepada semua pihak yang berkenaan mengenai
perkhidmatan PSS
8. Menguruskan
mesyuarat-mesyuarat Jawatankasa Induk dan Kerja PSS
9. Menyediakan
perancangan dalam penggunaan dan pembangunan PSS dan mengemukakannya kepada
Jawatankuasa Induk pentadbiran PSS
10. Mengurus
perbelanjaan dan rekod kewangan PSS
11. Merangka
dan menghasilkan Program Tiga Tahun PSS bersama AJK PSS
12. Menjadi
Setiausaha Jawatankuasa pentadbiran PSS
13. Menjalankan
tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Besar/Pengetua/GPK 1
14. Bertanggungjawab
terhadap pengurusan rekod dan fail berkaitan PSS
15. Memastikan
semua aktiviti yang dirancang berjalan dan dilaksanakan mengikut perancangan
5 Senarai
Tugas Ketua Panitia Mata Pelajaran
1. Membantu
Jawatankuasa PSS memilih dan mendapatkan
alat dan bahan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai untuk kegunaan
guru dan pelajar
2. Membantu
Jawatankuasa PSS menilai keberkesanan alat dan bahan media yang dibeli atau
dihasilkan sendiri
3. Menjalankan
tugas-tugas lain seperti yang diarahkan oleh Guru Besar.
4. Merancang
pembangunan koleksi bahan mengikut mata pelajaran.
5. Merancang
satu inovasi untuk setiap panitia.
6. Membantu
menyusun, mempromosi dan menyediakan senarai alat/bahan mengikut kemudahan
guru-guru.
Jawatankuasa Kerja
PSS 2018
Penasihat : Encik Soharto Bin Baharen -
Guru Besar
Pengerusi : Pn Siti Maziah Binti
Malik - GPK Tadbir dan Kurikulum
Naib Pengerusi :
Pn Norsilah Binti Dali - GPK Hal Ehwal Murid
Encik Ikhwan Najib Bin Badar - GPK Kokurikulum
Pn Hasmah Bt Usman - GPK Petang
Setiausaha : Cik Norhazalina Binti Hashim
Naib Setiausaha : Cik Norain Bt Che
Ali@Bahari
AJK:
Proses Teknik Buku
1.Pn Zalina Bt Mohamad
2. Pn Norhidayah Bt Rahman
3. Cik Nornadiah Bt Yusof
4. Cik Wafa Bt Mohd Azizan
Kad PSS:
Sesi Pagi :
1.Pn Razliana Bt Zulkafli
2.Pn Ku Fatin Azirah Bt Ku
Yahya
Sesi Petang :
1.Cik Nor Ain Bt Che
Ali@Bahari
2.Pn Rubiah Bt M. Ayob
Blog PSS, Media /Facebook/
Instragram
1.Norhazalina Bt Hashim
2. Pn Razliana Bt Zulkafli
Makmal Komputer :
1. Encik Norzaidi Bin Mohd
Jubri
2. Encik Mohd Naim Bin Azran
Prasekolah
1.Cik Amie Bt
Ismail
2.Pn Azira Bt
Raja Yusof
Video Korporat PSS :
1. Encik Abdul Halim Bin
Tahamit
2. Encik Mohd Hafizi Bin
Abdullah
3. Encik Abdullah Bin Abd
Kadir
Bahan Bantu Belajar
1.Encik Taufiq Bin Ibrahim
2. Encik Muhamad Sofian
Bin Husin
3. Pn Razliana Bt Zulkafli
4. Encik Mohd Hussaini B.
Hashim
5. Semua Ketua Panitia
Keceriaan :
1. Cik Nur Syuhada Bt Mohd
Din
2. Pn Amaliah Bt Aziz
3.Cik Shangkari a/p
Sivabalan
4. Pn Dachaini a/p
Prabhakaran
Bilik Media
1.Pn Razliana Bt Zulkafli
2. Encik Mohd Sharul Anuar
B. Omar
3. Encik Taufiq Bin
Ibrahim
4. En Mohamad Adib Afifi
Bin Nadzri
3.1 Senarai Tugas Jawatankuasa Kerja PSS
1.
Menyelaraskan semua program media yang dirancang dan dilaksanakan.
2.Mendapatkan
peruntukan perbelanjaan pengurusan dan pembangunan Pusat Sumber.
3.Menyediakan
anggaran perbelanjaan tahunan PSS untuk dimajukan ke Jawatankuasa Induk.
4.Menyediakan
laporan tahunan Pusat Sumber Sekolah.
5.Merancang dan melaksanakan program perkembangan
kakitangan.
6.Memberi
khidmat nasihat dan kepakaran kepada pihak yang memerlukan.
7.Menggalakkan
guru dan pelajar menggunakan pelbagai media pendidikan yang terdapat di Pusat
Sumber.
8.Bertindak
sebagai penghubung antara pihak sekolah dengan agensi-agensi kerajaan dan
swasta dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan aktiviti Pusat Sumber.
3.2 Senarai Tugas Guru Perpustakaan Sesi Pagi Dan Petang
1.Membantu
Penyelaras dalam pengurusan dan pentadbiran PSS
2.Mengkelas,
merekod dan mengkatalog koleksi bahan perpustakaan
3.Menjalankan
kerja-kerja membaik pulih, menyemak dan menghapuskira koleksi/bahan
perpustakaan
4.Menceriakan
suasana perpustakaan supaya dapat menarik minat pelajar menggunakan
perpustakaan
5.Menyediakan
rancangan pembangunan fizikal, perabot dan koleksi bahan
6.Menyediakan
perancangan dan melakukan promosi
aktiviti perpustakaan yang bersesuaian dengan objektif PSS
7.Menubuhkan
Jawatankuasa Guru Pembantu
Perpustakaan dan pengagihan bidang tugas
8.Mengadakan
orientasi bagi pelajar-pelajar baru supaya mereka tahu menggunakan PSS dengan
baik dan betul
9.Mempromosi
dan mempamerkan koleksi bahan-bahan baru yang diterima untuk makluman guru dan
pelajar
10.Mengatur
jadual waktu penggunaan perpustakaan mengikut keperluan di sekolah
11.Melatih
dan menyelia Pengawas Pusat Sumber untuk membantu menguruskan perpustakaan
12.Memberi
khidmat nasihat dan kepakaran kepada pihak yang memerlukan.
13.Memperoleh
dan menyemak Bibliografi-bibliografi, Katalog-katalog daripada
penerbit-penerbit atau punca-punca tertentu untuk mengetahui jenis-jenis buku
yang perlu dan dapat dibeli.
14.Mengajar
kemahiran pengendalian maklumat kepada guru-guru, dan pelajar mengikut
keperluan.
15.Menjalankan
kerja menyemak stok pada hujung tahun.
3.3 Senarai Tugas AJK Bahan Bantu Belajar
1. Mencatat semua bekalan alat perkakasan
(hardware) dan bahan-bahan perisian
(software) yang dibeli atau diterima ke dalam buku stok alat Bantu
mengajar.
2. Mengelas,mengkatalog dan melabel semua bahan
yang dibeli atau diterima.
3. Menyediakan dan mengedar katalog BBB untuk
pengetahuan guru-guru dan para pelajar.
4.
Mewujudkan budaya peminjaman dan penggunaan peralatan yang sitematik dan berkesan
khususnya bagi keperluan pengajaran guru.
5.
Melaporkan sebarang kerosakan alat BBB kepada Penyelaras PSS supaya tindakan
segera boleh dilakukan untuk penggantian atau pembaikian.
6.
Menentukan semua perlatan BBB agar sentiasa dalam keadaan baik untuk digunakan.
7.
Menyediakan buku rekod pinjaman untuk tujuan penyemakan oleh pihak pengurusan
atau oleh pegawai-pegawai pendidikan.
8.
Membantu dan menjalankan tugas yang berkaitan dengan PSS seperti yang diarahkan
oleh pihak pentadbiran.
3.4 Senarai Tugas AJK Bilik Media
1. Menjaga peralatan yang berkaitan audio dan
visual.
2. Menyediakan dan menguruskan pengunaan
perlalatan audio dan visual secara bersistematik.
3. Menyedikan buku rekod pinjaman peralatan
perlalatan audio dan visual bagi tujuan penyemakan pihak pengurusan.
4. Memastikan semua peralatan perlalatan audio
dan visual sentiasa dalam keaadaan yang baik.
5.
Melaporkan sebarang kerosakan alat BBM kepada Penyelaras PSS supaya tindakan
segera boleh dilakukan untuk penggantian atau pembaikian.
6.
Menyediakan bahan software P&P yang dimuat turun dalam laman web.
7. Mencatat semua bekalan alat perkakasan
(hardware) dan bahan-bahan perisian (software) yang dibeli atau diterima ke
dalam buku stok alat Bantu mengajar.
8.
Membantu dan menjalankan tugas yang berkaitan dengan PSS seperti yang diarahkan
oleh pihak pentadbiran.
3.5 Senarai Tugas AJK Proses Teknik Buku
1.
Membantu Guru Pusat Sumber memproses buku baru dalam sistem automasi.
2.Memilih
buku yang sesuai untuk PSS.
3.Mengecap
hak milik, nombor perolehan dan nombor panggilan baru.
4.
Menulis nombor perolehan dan nombor panggilan buku baru.
5.
Menaip maklumat buku baru dalam sistem automasi S-Lib.
6.Mencetak
bar kod nombor perolehan dan nombor panggilan.
7.Melabelkan
bar kod nombor perolehan dan nombor panggilan.
8.Menyusun
buku baru yang telah diproses di rak buku baru.
3.6 Senarai Tugas AJK BLOG/ FB/ Instagram PSS SK Bangsar
1.
Menyediakan bahan-bahan promosi untuk setiap aktiviti PSS
2.
Mengambil gambar aktiviti yang dilaksanakan di sekolah untuk koleksi PSS
3.
Membantu mengemas kini Blog / FB/ Instagram PSS.
3.7 Senarai
Tugas AJK Keceriaan
1.
Merancang dan melaksana susun atur PSS
2.Memastikan
suasana PSS sentiasa ceria
3.Menghias
dan menyediakan Sudut Pameran
4.Memberi
idea atau pandangan untuk menceriakan PSS
5.Pengubahsuaian
kedudukan rak, perabot, alat dan sebagainya mengikut
rancangan penggunaan.
6.Susunan
dan peruntukan perabot serta alatan mengikut ruang yang diperlukan.
7.Panduan
dan label tunjuk arah dilekatkan di tempat yang tertentu.
8.Pameran
peraturan dan panduan untuk membantu pelajar mencari dan
mengguna maklumat.
9.Poster,
carta dan gambar - gambar dilekatkan di tempat yang bersesuaian.
3.8 Senarai Tugas AJK Kad PSS
1.Mengambil
gambar murid.
2.
Menaip maklumat murid dalm sistem automasi s-Lib
3.
Mencetak dan meliminate kad PSS.
4.
Mengedarkan kad PSS yang telah siap kepada murid-murid.
3.9 Senarai Tugas AJK Video Korporat PSS
1.Mengumpul
gambar aktiviti dan pencapaian terbaik sekolah tahun 2016 - 2017.
2.Menyediakan
video korporat PSS untuk pemantauan PSS Cemerlang.
3.10 Senarai Tugas AJK Makmal Komputer
1.Sentiasa
menyampaikan segala maklumat mengenai aktiviti Pembestarian Sekolah,Teknikal
ICT dan 1Bestarinet daripada BTPNWPKL / PKG kepada Pentadbir dan warga sekolah.
2.
Melaksanakan Pembudayaan ICT yang diarahkan oleh KPM/BTPNWPKL/PKG secara
berkala kepada seluruh warga sekolah.
3.Sentiasa
mengadakan perbincangan dan persetujuan bersama dengan Pentadbir Sekolah dan
BTPNWPKL/PKG dalam melaksanakan aktiviti ICT.
4.
Bertanggungjawab menguruskan segala peralatan ICT bekalan KPM yang ditempatkan
di sekolah supaya sentiasa dalam keadaan selamat dan berfungsi dengan baik.
5.
Melatih AJK Komputer / Briged Bestari dalam membantu menguruskan hal ehwal
pengurusan ICT pada setiap hari.
6.
Menyediakan BUKU REKOD yang ditetapkan dan merekod segala aktiviti penggunaan
makmal dan peminjaman peralatan ICT serta AKTIVITI HARIAN ICT
7.
Sentiasa membuka dan menyemak kandungan email sekolah 2 kali sehari.
8.
Sentiasa merujuk kepada Pegawai PKG untuk sebarang pertanyaan, maklumat , atau
informasi mengenai pelaksanaan sesuatu aktiviti ICT.
9.
Melaksanakan SEGALA TUGASAN GURU PENYELARAS ICT / BESTARI yang telah ditetapkan
dalam BUKU PANDUAN PENGURUSAN ICT SEKOLAH WPKL 2014 oleh BTPNWPKL.
AJK
Pusat Akses/ICT 2018
Penasihat : Encik Soharto
Bin Baharen - Guru Besar
Pengerusi : Pn
Siti Maziah Binti Malik - GPK Tadbir Dan Kurikulum
Naib Pengerusi :
Pn Norsilah Binti Dali - GPK Hal Ehwal
Murid
Encik Ikhwan Najib Bin Badar - GPK
Kokurikulum
Pn Hasmah Bt Usman - GPK Petang
Setiausaha : Cik
Norhazalina Binti Hashim
Naib Setiausaha : En
Norzaidi Bin Mohd Jubri
(Guru Penyelaras Bestari)
AJK:
1. Pn Siti Nor
Hidayah Bt Husin – Juruteknik Komputer
2.
Pn Mastura Bt Abd Manaf – Bahasa
Malaysia
3.
Pn Shunita Roy a/p Dilip Dhar Roy – Bahasa Inggeris
4.
Pn Nurul Haya Bt Samsudin – Matematik
5.
Pn Mariah
Bt Abdullah – Sains
6.
En Najib Bin Jamri– Pendidikan Agama Islam
7.
En
Mansor Bin Kamis – Bahasa Arab
8. En Muhammad Hafiz Bin
Ahmad Tarmizi -TMK
9.
En Shairol Rizal B. Mohd Saad – Pedidikan Jasmani/ Kesihatan
10.
Puan Nurin Bt Zaitong – Pendidikan Seni Visual
11. Cik Mohanapriya a/p
Mundiandy – Pendidikan Muzik
12. En
Ahmad Rashidi B. Mohd Salleh- Sejarah
13. Pn Wan Ika
Malini Syuhada Bt Azman -RBT
14.
Cik Nurul Hayati Binti Bakar – Pendidikan Moral
Briged Bestari
1 Penasihat
i)
Menggubal dan melaksanakan dasar penggunaan Pusat Akses Sekolah di peringkat
sekolah.
ii)
Memastikan perancangan dan pelaksanaan program/aktiviti berjalan dengan lancar.
iii)
Memantau pelaksanaan aktiviti Pusat Akses Sekolah dari semasa ke semasa.
2 Pengerusi
i)
Merangka dan merancang pelaksanaan aktiviti Pusat Akses Sekolah sepanjang
tahun.
ii)
Memastikan dasar penggunaan Pusat Akses Sekolah di peringkat sekolah dipatuhi.
iii)
Memastikan pelaksanaan aktiviti Pusat Akses Sekolah berjalan dengan lancar.
iv)
Memantau penggunaan dan keberkesanan Pusat Akses Sekolah.
v)
Merancang atau mewujudkan Jawatankuasa Kerja, jika perlu, bagi tujuan
melaksanakan program /aktiviti yang dirancangkan.
3 Setiausaha
i)
Melaksanakan dasar penggunaan Pusat Akses Sekolah di peringkat sekolah.
ii)
Mengurus sediakan mesyuarat Jawatankuasa Pusat Akses Sekolah secara berkala.
iii)
Memastikan Pusat Akses Sekolah digunakan dengan berkesan.
iv)
Mendapatkan khidmat bantu penggunaan daripada Bahagian Teknologi Pendidikan
Negeri(BTPN) atau Pusat Kegiatan Guru (PKG).
v)
Memastikan keselamatan fizikal, sistem dan peralatan.
4 Penolong Setiausaha
i)
Menyediakan jadual bertugas untuk mengawasi penggunaan Pusat Akses Sekolah.
ii)
Menyediakan peraturan penggunaan Pusat Akses Sekolah
iii)
Memastikan penggunaan Pusat Akses Sekolah direkodkan. Buku log penggunaan dan
pergerakan kunci Pusat Akses Sekolah perlu disediakan.
iv)
Memastikan aktiviti Pusat Akses Sekolah berjalan dengan lancar.
v)
Memantau keberkesanan aktiviti Pusat Akses Sekolah.
vi)
Menyediakan laporan penggunaan secara berkala.
5 Juruteknik Komputer FT17
1.
Menguruskan menyelenggara kemudahan ICT, perisian, perkakasan dan aplikasi yang
dibekalkan oleh KMP/JPN/PPD serta menyelesaikan masalah teknikalberikut : -
1.1
Pemeriksaan dan penyenggaraan kelengkapan ICT yang rosak seperti kerosakan
perkakasan utama, komponen-komponen dan aksesori ICT.
1.2
Membantu, memantau dan menyelia Rangkaian LAN dan WAN serta menyelaras
server-server utama dan peralatan seperti Firewall, Proxy,DNS dan lain-lain
bagi rangkaian SchoolNet, Egnet, Broadband, InternetAccesss, Pusat Akses dan
sebagainya.
1.3
Membantu Guru Penyelaras ICT dalam melaksanakan pelarasan sistem berkaitan
dengan pembahagian IP-Address, Gateway, Modem dan sebagainya.
1.4
Meja Bantuan Aras 1(Menerima aduan dan mengenalpasti awalkerosakan).
Help
Desk : 03-88843752 / 03-88843752. Laporkan sebarang masalah kerosakan rangkaian
LAN atau WAN di Makmal Komputer atau Pusat Akses Sekolah kepada pihak PKG
berhampiransebagai Meja Bantuan Aras
1.5
Sebagai pegawai urusan bagi aktiviti penyelenggaraan termasuk mencatat log,
memantau kerja yang dilakukan oleh pembekal, membuat tindakan susulan kepada
pihak berkaitan.
2.
Membantu menyediakan keperluan alatan ICT untuk guru dan membantu mereka
sewaktu menggunakannya dalam pengajaran dan pembelajaran.
3.
Menyediakan keperluan perolehan ICT untuk pengurusan sekolah.
4.
Mengurus isu keselamatan peralatan ICT dan sistem maklumat diperingkatsekolah
serta mematuhi kawalan dan prosuder keselamatan dan berkesanselaras dasar-dasar
keselamatan yang telah ditetapkan olehKPM/JPN/PPD/Sekolah serta MAMPU.
5.
Membantu pihak pengurusan sekolah dalam penyediaan peralatan ICT untuk aktiviti
pengemaskinian data dan maklumat untuk aplikasi EMIS, HRMIS, SMM,SDM, Sistem
Buku Teks dan sebagainya.
6.
Melaksanakan tugas-tugas lain berkaitan pengurusan peralatan ICT yang diarahkan
dari semasa ke semasa.
6 Ketua Panitia
i)
Melaksanakan program/aktiviti yang telah dirancangkan.
ii)
Memastikan semua peraturan penggunaan dipatuhi.
iii)
Memastikan peralatan dan rangkaian sentiasa berada dalam keadaan baik.
iv)
Menyediakan maklumat laman web atau portal pendidikan (URL) untuk rujukan.
v)
Kawal selia penggunaan dan keceriaan Pusat Akses Sekolah.
vi)
Membimbing dan melatih pengguna Pusat Akses Sekolah.
7 Briged
Bestari
1.Memainkan peranan membantu Jawatakuasa menguruskan Pusat
Akses
Sekolah dan Makmal Komputer.
8 Pusat Akses
Sekolah
-Pusat
Akses Sekolah mengamalkan konsep ala “cyber cafe” tetapi lebih menjurus kepada
pembelajaran. Ia merupakan satu ruang pembelajaran yang disediakan bagi
membolehkan murid membuat pembelajaran kendiri (self learning). Murid boleh
mencari dan memilih sumber pembelajaran secara sendiri mengikut kadar kendiri,
terarah kendiri dan akses kendiri.
-Proses
pembelajaran di Pusat Akses Sekolah boleh berlaku pada bila-bila masa. Murid
boleh menggunakan
kemudahan
Pusat Akses Sekolah pada waktu terluang mereka dan guru bertindak sebagai
pemudah cara dengan membuat pemantauan dari semasa ke semasa.
Pusat
Akses Sekolah beroperasi pada masa seperti berikut:
•
semasa waktu persekolahan • selepas waktu persekolahan
-Keutamaan
penggunaan diberikan kepada murid.
-Murid
boleh menggunakan Pusat Akses Sekolah ini untuk:
i)
Mencari maklumat daripada Internet untuk pembelajaran.
ii)
Mengakses sumber maklumat seperti buku-buku,
bahan
bercetak atau bahan digital yang berkaitan (e-Learning).
iii)
Menyediakan tugasan dan slaid persembahan berkaitan dengan pembelajaran.
iv)
Berkomunikasi dengan guru dan murid lain melalui e-mel.
v)
Berkolaborasi dengan murid lain.