HADIAH NILAM SK BANGSAR
‘NILAM’ atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan penggabungan atau adunan semua aktiviti galakan membaca yang pernah dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan yang sesuai. Pelaksanaan program ini meliputi penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun dan markah dikumpulkan secara kumulatif sehinggalah mereka tamat persekolahan.
Program ini ialah satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia dengan matlamat untuk membina tabiat membaca di kalangan murid. Bahagian Teknologi Pendidikan ialah urus setia di Kementerian Pelajaran yang ditugaskan untuk menyelaras program ini.
Program ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun Satu di sekolah rendah dan Tingkatan Satu atau Peralihan di sekolah menengah dengan rasminya pada 1999, melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran Malaysia Bil.13/1998: Program Membina Tabiat Membaca bertarikh 22 Mei 1998.
Sumber : http://bibliografi.moe.edu.my/sumberPendidikan/index.php/faqs/214-program-nilam.htmlTiga elemen Program NILAM
- Setiap pelajar merekodkan buku yang dibaca dalam Buku Rekod Membaca NILAM.
- Guru mengesahkan rekod bacaan pelajar.
- Pengiktirafan diberi kepada pelajar berdasarkan bilangan buku yang dibaca.
Program NILAM di SK Bangsar bermula bulan Januari - Oktober 2012 bagi murid Tahun 2-6, manakala murid Tahun 1 bermula pada bulan Jun 2012.
RAKAN PEMBACA
Murid yang telah membaca dan menulis maklumat buku yang dibaca dalam buku NILAM sebanyak 100 buah buku
ANUGERAH GANGSA
ANUGERAH PERAK
ANUGERAH EMAS
ANUGERAH NILAM
ANUGERAH GANGSA
Murid yang telah membaca dan menulis maklumat buku yang dibaca sebanyak 90-179 buah buku ke dalam buku NILAM
ANUGERAH PERAK
Murid yang telah membaca dan menulis maklumat buku yang dibaca sebanyak 180- 269 buah buku ke dalam buku NILAM
ANUGERAH EMAS
Murid yang telah membaca dan menulis maklumat buku yang dibaca sebanyak 270- 359buah buku ke dalam buku NILAM
ANUGERAH NILAM
Murid yang telah membaca dan menulis maklumat buku yang dibaca sebanyak 360 buah buku ke dalam buku NILAM
Contoh Sijil Penghargaan NILAM 2012
No comments:
Post a Comment