1.0 Nama Program: Program 1 Murid
1 Muzium Lawatan Sambil Belajar Ke
Muzium Negara
Muzium Negara
2.0 Tarikh: 7 Mei 2015
3.0 Hari / Masa : Khamis (7.30 pagi hingga 1.00 petang)
4.0Tempat:
Muzium Negara
5.0 Objektif:
- Mendedahkan murid-murid kepada
konsep asas sejarah iaitu sumber sejarah, nilai-nilai sejarah serta
peristiwa penting yang dianggap bersejarah.
- Mendedahkan murid tentang dunia
sejarah yang sebenar.
- Berkongsi idea antara peserta
lawatan dengan guru pengiring dan peserta dengan masyarakat luar.
- Menyediakan diri murid peluang
untuk mendapat pengalaman pembelajaran di luar bilik darjah
dan menjadikan pembelajaran dan pengalaman yang lebih bermakna dan
menarik.
- Memperkembangkan
kemahiran bahasa untuk berkomunikasi, berinteraksi dan bersosialisasi
dengan masyarakat.
- Membentuk
tingkah laku dan sikap murid untuk lebih berdaya saing.
6.0 Sasaran: Murid-murid Tahun 4 SK Bangsar
7.0 Butiran aktiviti:
BIL
|
MASA
|
PERKARA
|
CATATAN
|
1.
|
7.40 pagi
|
Peserta rombongan berkumpul di
Dewan SK Bangsar
- Pembahagian kumpulan
-
Taklimat
oleh guru
-
Makan
|
Mendengar taklimat
|
2.
|
8.20 pagi
|
Bertolak ke Muzium Negara
|
|
3.
|
9.00 pagi
|
Tiba di Muzium Negara
|
|
4.
|
9.15 pagi
|
Taklimat mengenai Muzium Negara
|
Catatan dibuat oleh peserta
|
5.
|
10.00 pagi
|
Rehat
|
|
6.
|
10.20 pagi
|
Proses Pengajaran dan Pembelajaran
Sejarah di muzium
|
Tindakan guru-guru dan murid-murid
|
7.
|
11.30 pagi
|
Melawat ruang pameran di Muzium
Negara
|
|
11.
|
12.30 tengah hari
|
Bertolak pulang ke sekolah
|
|
12.
|
1.00 petang
|
Tiba di sekolah
|
|
8.0 Penilaian Program:
8.1 Kekuatan Program:
1. Lawatan
ke Muzium ini memberikan kesempatan dan peluang kepada murid
untuk mendalami ilmu pengetahuan dan menimba pengalaman serta
mengalami keadaan sebenar pada zaman prasejarah.
untuk mendalami ilmu pengetahuan dan menimba pengalaman serta
mengalami keadaan sebenar pada zaman prasejarah.
2. Sambutan
daripada murid-murid amat menggalakkan.
3. Murid
berpeluang melihat sendiri barang-barang pameran yang terdapat di
dalam bangunan itu.
dalam bangunan itu.
4. Lawatan yang berjaya akan memberikan kesan
kepada pengalaman
pembelajaran murid.
pembelajaran murid.
8.2 Kelemahan Program:
1. Masa yang
diperuntukkan untuk murid melawat kawasan muzium terlalu
singkat. Ini menjadikan murid-murid tidak mendapat pendedahan yang lebih
mendalam mengenai info-info di muzium.
singkat. Ini menjadikan murid-murid tidak mendapat pendedahan yang lebih
mendalam mengenai info-info di muzium.
8.3 Cadangan Penambahbaikan :
1. Program ini perlu dilaksanakan sepanjang tahun secara
berkala agar murid- murid didedahkan
dengan info-info dan pengetahuan mengenai sejarah. Ini dapat membantu
murid-murid memahami konsep sejarah yang dipelajari dalam mata pelajaran Sejarah.
2. Masa
untuk melaksanakan sesuatu program perlu lebih lama, terutamanya semasa sesi penerangan dan diskusi agar
murid-murid mendapat pengetahuan yang secukupnya mengenai sejarah.
Murid tiba di Muzium Negara dan beratur untuk masuk ke
dalam bangunan muzium
Murid sedang khusyuk mendengar taklimat yang disampaikan oleh pegawai
muzium,Pn Lela.
Proses p&p Sejarah dijalankan oleh guru SK Bangsar. Murid dibahagikan
kepada lima kumpulan
Murid bekerjasama mencantum puzzle secara berkumpulan.
Pembentangan hasil kerja kumpulan dibentangkan oleh murid.
Murid menyelesaikan tugasan di sekitar kawasan muzium secara berkumpulan
Murid cuba
mempraktikkan kegiatan masyarakat Paleolitik
Majlis penutupan Program 1Murid 1Muzium