Flipbook.

Friday, September 4, 2015

1MURID 1 MUZIUM

Lawatan ke Muzium Negara

1.0 Nama Program: Program 1 Murid 1 Muzium Lawatan Sambil Belajar Ke
                                     Muzium Negara
2.0 Tarikh:   7 Mei  2015
3.0 Hari / Masa : Khamis (7.30 pagi hingga 1.00 petang)
4.0Tempat:  Muzium Negara
5.0 Objektif:
  • Mendedahkan murid-murid kepada konsep asas sejarah iaitu sumber sejarah, nilai-nilai sejarah serta peristiwa penting yang dianggap bersejarah.
  • Mendedahkan murid tentang dunia sejarah yang sebenar.
  • Berkongsi idea antara peserta lawatan dengan guru pengiring dan peserta dengan masyarakat luar.
  • Menyediakan diri murid peluang untuk mendapat pengalaman pembelajaran di luar bilik darjah dan menjadikan pembelajaran dan pengalaman yang lebih bermakna dan menarik.
  • Memperkembangkan kemahiran bahasa untuk berkomunikasi, berinteraksi dan bersosialisasi dengan masyarakat.
  • Membentuk tingkah laku dan sikap murid untuk lebih berdaya saing.
6.0 Sasaran: Murid-murid  Tahun 4 SK Bangsar
7.0 Butiran aktiviti:
TENTATIF PROGRAM  LAWATAN
BIL
MASA
PERKARA
CATATAN

1.

7.40  pagi
Peserta rombongan berkumpul di Dewan SK Bangsar
-       Pembahagian kumpulan
-       Taklimat oleh guru
-       Makan
Mendengar taklimat
2.
8.20  pagi
Bertolak ke Muzium  Negara

3.
9.00 pagi
Tiba di Muzium Negara

4.
9.15 pagi
Taklimat mengenai Muzium Negara
Catatan dibuat oleh peserta
5.
10.00 pagi
Rehat

6.
10.20 pagi
Proses Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah di muzium
Tindakan guru-guru dan murid-murid
7.
11.30 pagi
Melawat ruang pameran di Muzium Negara

11.
12.30 tengah hari
Bertolak pulang ke sekolah

12.
1.00 petang
Tiba di sekolah


8.0 Penilaian Program:
8.1 Kekuatan Program:
1. Lawatan ke Muzium ini memberikan kesempatan dan peluang kepada murid
    untuk mendalami ilmu pengetahuan dan menimba pengalaman serta
    mengalami keadaan sebenar pada zaman prasejarah.
2. Sambutan daripada murid-murid amat menggalakkan.
3. Murid berpeluang melihat sendiri barang-barang pameran yang terdapat di
   dalam bangunan itu.
4.  Lawatan yang berjaya akan memberikan kesan kepada pengalaman  
     pembelajaran murid.

8.2 Kelemahan Program:
1. Masa yang diperuntukkan untuk murid melawat kawasan muzium terlalu
    singkat. Ini menjadikan murid-murid tidak mendapat pendedahan yang lebih
    mendalam mengenai info-info di muzium.
8.3 Cadangan Penambahbaikan :
1. Program ini perlu dilaksanakan sepanjang tahun secara berkala agar murid-  murid didedahkan dengan info-info dan pengetahuan mengenai sejarah. Ini dapat membantu murid-murid memahami konsep sejarah yang dipelajari dalam mata pelajaran Sejarah.

2. Masa untuk melaksanakan sesuatu program perlu lebih lama, terutamanya  semasa sesi penerangan dan diskusi agar murid-murid mendapat pengetahuan yang secukupnya mengenai sejarah.
 Murid tiba di Muzium Negara dan beratur untuk masuk ke dalam bangunan muzium
 Murid sedang khusyuk mendengar taklimat yang disampaikan oleh pegawai muzium,Pn Lela.
Proses p&p Sejarah dijalankan oleh guru SK Bangsar. Murid dibahagikan kepada lima kumpulan
 Murid bekerjasama mencantum puzzle secara berkumpulan.
 Pembentangan hasil kerja kumpulan dibentangkan oleh murid.
 Murid menyelesaikan tugasan di sekitar kawasan muzium secara berkumpulan


 Murid cuba mempraktikkan kegiatan masyarakat Paleolitik




Majlis penutupan Program 1Murid 1Muzium

LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE TUGU NEGARA, MUZIUM POLIS DAN MUZIUM KESENIAN ISLAM



1.0 Nama Program: Program Kembara Sejarah Lawatan Sambil Belajar Ke Muzium
                                    Polis,Muzium Kesenian Islam Dan Tugu Negara.
  • Mendedahkan murid-murid kepada konsep asas sejarah iaitu sumber sejarah, nilai-nilai sejarah serta peristiwa penting yang dianggap bersejarah.
  • Mendedahkan murid tentang dunia sejarah yang sebenar.
  • Berkongsi idea antara peserta lawatan dengan guru pengiring dan peserta dengan masyarakat luar.
  • Menyediakan diri murid peluang untuk mendapat pengalaman pembelajaran di luar bilik darjah dan menjadikan pembelajaran dan pengalaman yang lebih bermakna dan menarik.
  • Memperkembangkan kemahiran bahasa untuk berkomunikasi, berinteraksi dan bersosialisasi dengan masyarakat.
  • Membentuk tingkah laku dan sikap murid untuk lebih berdaya saing.
BIL
MASA
PERKARA
CATATAN

1.

7.40  pagi
Peserta rombongan berkumpul di Dewan SK Bangsar
-       Pembahagian kumpulan
-       Taklimat oleh guru
-       Makan
Mendengar taklimat
2.
8.00  pagi
Bertolak ke Muzium Polis

3.
8.20 pagi
Tiba di Muzium Polis

4.
8.30 pagi
Taklimat mengenai Muzium Polis
Catatan dibuat oleh peserta
5.
9.00 pagi
Melawat sekitar Muzium Polis

Literasi Maklumat
6
10.00 pagi
Bertolak ke Muzium Kesenian Islam

7
10.15 pagi
Tiba di Muzium Kesenian Islam
-Mendengar taklimat serta
-Melawat sekitar muzium
Literasi Maklumat
6.
11.40 pagi
Bertolak ke Tugu Negara

7.
12.00 tengah hari
Tiba di Tugu Negara
-Mendengar taklimat serta
-Mencari maklumat
Literasi Maklumat
8.
12.30 petang
Bertolak pulang ke sekolah

9.
1.00 petang
Tiba di sekolah

    untuk memberi penghormatan kepada perajurit yang gugur dalam Perang
    Dunia Pertama
   dalam bangunan itu.
     pembelajaran murid.
    singkat. Ini menjadikan murid-murid tidak mendapat pendedahan yang lebih
    mendalam mengenai info-info di muzium.


2.0 Tarikh:   6 Ogos 2015
3.0 Hari / Masa : Khamis (7.30 pagi hingga 1.00 petang)
4.0Tempat:  Muzium Polis,Muzium Kesenian Islam dan Tugu Negara
5.0 Objektif:
6.0 Sasaran: Murid-murid  Tahun 4 dan Tahun 5 SK Bangsar
7.0 Butiran aktiviti:
Tentatif Program  Lawatan

8.0 Penilaian Program:
8.1 Kekuatan Program:
1. Lawatan ke Muzium ini memberi kesempatan dan peluang kepada murid
2.Murid dapat melihat koleksi yang melambangkan dunia Islam sebenar.
3.Murid didedahkan dengan himpunan menarik semua perkara berkenaan kerja polis dari zaman Kesultanan Melayu sehingga hari ini.
4. Sambutan daripada murid-murid amat menggalakkan.
5. Murid berpeluang melihat sendiri barang-barang pameran yang terdapat di
6.  Lawatan yang berjaya akan memberikan kesan kepada pengalaman  
8.2 Kelemahan Program:
1. Masa yang diperuntukkan untuk murid melawat kawasan muzium terlalu
8.3 Cadangan Penambahbaikan :
1. Program ini perlu dilaksanakan sepanjang tahun secara berkala agar murid-  murid didedahkan dengan info-info dan pengetahuan mengenai sejarah. Ini dapat membantu murid-murid memahami konsep sejarah terutama dalam mata pelajaran Sejarah.

2. Masa untuk melaksanakan sesuatu program perlu lebih lama, terutamanya  semasa sesi penerangan dan diskusi agar murid-murid mendapat pendedahan yang secukupnya mengenai tempat yang dilawati.














Thursday, September 3, 2015

PENGAWAS PSS PERCUBAAN

Pemilihan Pengawas PSS Percubaan


BENGKEL BAHASA MELAYU UPSR

3 September 2015
Bengkel Bahasa Melayu UPSR Tahun 6 oleh SISC+ Pn Norhalina



PERTANDINGAN PAKAIAN BERAGAM

3 September 2015


TAKLIMAT PROFESIONALISME GURU SEJARAH (JURULATIH UTAMA)

Taklimat Profesionalisme Guru Sejarah (Jurulatih Utama) telah diadakan di Bilik Taming Sari PPW Bangsar Pudu pada 3 September 2015. GPM SK Bangsar Cik Norhazalina merupakan Jurulatih Utamma Sejarah WPKL.



BENGKEL MATEMATIK UPSR TAHUN 6

28 Ogos 2015- SISC+ Matematik


Wednesday, September 2, 2015

PLC BAHASA MELAYU TAHUN 5

2 September 2015 - PLC Bahasa Melayu Tahun 5 - Cik Razliana 5 Dinamik 8.30 - 9.30 pagi, Cik Nurin 5 Inovatif 11.00 - 12.00 tengah hari 5 Inovatif.



Monday, August 31, 2015

MEMASANG BENDERA NEGERI@PSS SK BANGSAR

28 Ogos 2015- GPM SK Bangsar Cik Norhazalina dibantu oleh murid-murid Tahun 3 memasang bendera negeri di Pusat Sumber SK Bangsar.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...