‘NILAM’ atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan penggabungan atau adunan semua aktiviti galakan membaca yang pernah dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan yang sesuai. Pelaksanaan program ini meliputi penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun dan markah dikumpulkan secara kumulatif sehinggalah mereka tamat persekolahan.
Program ini ialah satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia dengan matlamat untuk membina tabiat membaca di kalangan murid. Bahagian Teknologi Pendidikan ialah urus setia di Kementerian Pelajaran yang ditugaskan untuk menyelaras program ini.
Program ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun Satu di sekolah rendah dan Tingkatan Satu atau Peralihan di sekolah menengah dengan rasminya pada 1999, melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran Malaysia Bil.13/1998: Program Membina Tabiat Membaca bertarikh 22 Mei 1998.
‘NILAM’ atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan penggabungan atau adunan semua aktiviti galakan membaca yang pernah dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan yang sesuai. Pelaksanaan program ini meliputi penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun dan markah dikumpulkan secara kumulatif sehinggalah mereka tamat persekolahan.
Program ini ialah satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia dengan matlamat untuk membina tabiat membaca di kalangan murid. Bahagian Teknologi Pendidikan ialah urus setia di Kementerian Pelajaran yang ditugaskan untuk menyelaras program ini.
Program ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun Satu di sekolah rendah dan Tingkatan Satu atau Peralihan di sekolah menengah dengan rasminya pada 1999, melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran Malaysia Bil.13/1998: Program Membina Tabiat Membaca bertarikh 22 Mei 1998.
2.0 MATLAMAT
Satu strategi untuk menanam minat membaca di kalangan warga SK Bangsar khususnya murid sehingga wujudnya tabiat dan budaya membaca di kalangan warga SK Bangsar.
3.0 OBJEKTIF
3.1. Menjadikan murid banyak membaca ( semua bidang , bahan berkualiti dan bukan sahaja pembacaan yang berorientasikan peperiksaan)
3.2. Menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca dikalangan warga sekolah.
3.3. Menggerakkan program dan aktiviti galakan membaca
3.4. Meningkatkan minat membaca yang berterusan
3.5. Memperkasakan pelaksanaan Program NILAM dengan penglibatan yang lebih jitu oleh kalangan masyarakat
3.6. Memberi pendedahan kepada murid tentang dunia pembacaan
3.7. Mewujudkan daya usaha untuk persaingan yang sihat dan membina kekuatan minda
3.8. Melahirkan tokoh murid yang berketerampilan dalam bidang pembacaan
3.9. Menampilkan murid yang mengamalkan ciri ciri pembaca yang berkualiti
4.0 JAWATANKUASA PROGRAM NILAM 2012
Penasihat: Pn Che Norizam Bt Abdullah - Guru Besar
Pengerusi : En Mohd Ali Bin Kasmun - GPK Tadbir & Kurikulum
Timb. Pengerusi 1 : Pn Nor Shafina Bt Yasak - GPK HEM
Tim. Pengerusi 2 : Encik Ismail Bin Ahmad - GPK Kokurikulum
Pn. Tanma a/p Rajasegaran - Penyelia Petang
Penyelaras : Cik Norhazalina Bt Hashim
Setiausaha : Pn Nor Asiah Bt Bidin
Guru NILAM Pagi :
Pn Siti Norsakinah Bt Md Shakri
Guru NILAM Petang :
Pn Nik Nursuhada Bt Hamid
Ketua Aliran NILAM :
Guru Kelas Inisiatif
AJK :
Hadiah dan sijil :
1. Cik Amie Binti Ismail
2. Pn Zalina Binti Muhammad
3. Pn Noreliani Bt Yunus
4. Pn Faraezah Bt Mohammad Kamal
Jurukamera:
En . Mohd Nazir Bin Majid
En Zulkifli Bin Saad
Dokumentasi : Pn Nor Asiah
5.0 PELAKSANAAN
5.1 Rekod Bacaan (Buku NILAM)
5.2 Borang Rekod (penilaian guru)
5.3 Pengiktirafan (ganjaran mengikut tahap )
6.0 TAHAP PELAKSANAAN DAN PENCAPAIAN NILAM
Pelaksanaan Program NILAM ini dibahagikan kepada dua tahap:
1. Tahap Jauhari - murid membaca banyak buku dan direkodkan (Buku NILAM)
2. Rakan Pembaca - murid sudah membaca 100 buku dan jalankan aktiviti pembacaan
6.1 NILAM TAHAP JAUHARI
Murid-murid wajib melibatkan diri dengan banyak membaca sebaik sahaja mereka tahu membaca dan mula belajar (Pertengahan Tahun dalam Tahun Satu).
90 - 179 buku - Gangsa
180 - 269 buku - Perak
270 - 359 buku - Emas
360 buku ke atas - NILAM (permata)
6.2 NILAM RAKAN PEMBACA
6.2.1 Kebolehan murid membimbing dan menarik minat orang lain supaya suka membaca. Aktiviti Tahap Jauhari diteruskan.
6.2.2 Guru Kelas Inisiatif dilantik sebagai Guru Pembimbing Rakan Pembaca mengikut Aliran.
6.2.3 Murid akan memilih dan meminjam buku dari PSS atau sumber lain untuk dibaca dan seterusnya meminjamkan buku tersebut kepada rakan-rakan, keluarga dan jiran.
6.2.4 Pengiraan markah bagi Tahap RP berdasarkan aktiviti yang dijalankan ialah bercerita, membaca bersama, bicara buku, meminjambuku, syarahan, lakonan dan diskusi.
Contoh Pengiraan Rakan Pembaca
Bil Aktiviti Pendengar Markah
Bercerita 1sesi x 20 pendengar 5
Bicara buku 1 sesi x 3 pendengar 3
Lakonan 1 sesi x 40 pengengar 5
Jumlah 13
7.0 HADIAH
7.1 Pertandingan “Program NILAM 2012”
7.1.1 Pembaca Terbanyak Tahun 1 (Jun– Oktober 2012) Tempat 1, 2 dan 3
7.1.2 Pembaca Terbanyak mengikut Aliran (Jan– Oktober 2012) Tempat 1, 2 dan 3
7.1.3 Kelas yang paling banyak membaca mengikut Aliran ( Januari—Oktober 2012) Tempat 1,2 dan 3
7.1.4 Keseluruhan Pembaca Terbanyak 2012 Tahap 1 dan 2 - Tempat 1,2 dan 3
7.1.5 Keseluruhan Kelas Terbanyak Membaca 2012 Tahap 1 dan 2 (Tempat 1,2 dan 3)
7.1.6 Rakan Pembaca Keseluruhan Tahap 1 dan 2 (markah terbanyak) Tempat 1, 2 dan 3
7.1.7 Tempat 1,2, dan 3 Rakan Pembaca Tahap 1 dan 2 (Markah terbanyak keseluruhan) Tempat 1,2,3
8.0 STRATEGI MENJALANKAN AKTIVITI DAN MASA PELAKSANAAN
8.1 Dua waktu membaca di perpustakaan dimuatkan dalam jadual kelas mata pelajaran Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris atau bawa buku ke dalam kelas. Guru boleh meminjam buku secara pukal.
8.2 Gunakan masa waktu di PSS untuk menjalankan aktiviti ‘info-hunt’ (murid cari maklumat daripada bahan bacaan di PSS).
8.3 Gunakan 10-15 minit semasa P&P untuk membaca teks tentang sesuatu tajuk pelajaran
8.4 Gunakan 10-15 minit untuk membaca dengan kuat dalam P&P terutamanya dalam pelajaran B.I,BM, Bahasa Arab,agama atau satu aktiviti formal
8.5 Mata pelajaran lain seperti Kajian Tempatan, Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan galakkan tugasan folio dan catatkan ringkasan tentang buku rujukan untuk tugasan.
8.6 Galakkan murid membaca pada waktu senggang di sekolah dan rumah.
CONTOH AKTIVITI MEMBACA
Ø Resensi Buku Baru (tajuk/ diskusi tentang tema dll)
Ø Ulasan buku (secara menulis/lisan)
Ø Pameran bertema di PSS
Ø Sudut Bacaan Kelas
9.0 PERANAN IBU BAPA
9.1 Menyediakan kemudahan bacaan di rumah.
9.2 Menggalakkan anak-anak membaca buku di rumah.
9.3 Memantau anak-anak menulis buku NILAM setelah membaca buku.
9.4 Membawa anak-anak ke Perpustakaan Kuala Lumpur dan Perpustakaan Negara bagi aktiviti meminjam dan membaca buku.
10.0 PERANAN MURID
10.1 Membaca buku berbentuk fiksyen dan bukan fiksyen.
10.2 Murid wajib memiliki buku NILAM yang boleh dibeli di Pusat Sumber Sekolah dengan harga RM2.50 sebuah.
10.3 Murid perlu mencatat maklumat dalam buku NILAM setelah membaca buku.
10.4 Serahkan buku NILAM setiap hujung bulan kepada Guru Kelas bagi guru kelas mencatat data NILAM anda.
10.5 Murid digalakkan meminjam buku di Pusat Sumber. Murid boleh meminjam sebanyak 2 buah buku seminggu.
10.6 Murid perlu menyimpan buku NILAM dari Tahun 1—6 untuk rekod pemilihan Tokoh NILAM Peringkat Sekolah.
10.7 Jadikan membaca amalan hidup. Orang yang berilmu akan dipandang mulia
11.00 TEMPAT PELAKSANAAN PROGRAM NILAM
SK Bangsar
12.00 PERALATAN
12.1 Buku fiksyen dan bukan fiksyen
12.2 Buku NILAM
13.0 TARIKH PROGRAM
4 Januari – 31 Oktober 2012
14.00 ANGGARAN PEMBELAJAAN
14.1 Pembaca terbanyak Tahun 1 (Jun – Oktober 2012)
Tempat pertama = RM 8.00 x 6 bulan = RM 48.00
Tempat kedua = RM 7.00 x 6 bulan = RM 42.00
Tempat ketiga = RM 5.00 x 6 bulan = RM 30.00
Jumlah = RM 120.00
14.2 Pembaca terbanyak Tahap 1 Tahun 2-3 (Bulan Januari – Oktober)
Tempat pertama = RM 8.00 x 10 bulan = RM 80.00 x 2 aliran = RM160.00
Tempat kedua = RM 7.00 x 10 bulan = RM 70.00 x 2 aliran = RM140.00
Tempat ketiga = RM 6.00 x 10 bulan = RM 60.00 x 2 aliran = RM120.00
Jumlah = RM 420.00
14.3 Pembaca terbanyak Tahap 2 Tahun 4-6
Tempat pertama = RM 8.00 x 10 bulan = RM 80.00 x 3 aliran = RM240.00
Tempat kedua = RM 7.00 x 10 bulan = RM 70.00 x 3 aliran = RM210.00
Tempat ketiga = RM 6.00 x 10 bulan = RM 60.00 x 3 aliran = RM180.00
Jumlah = RM 630.00
14.4 Pembaca paling banyak membaca keseluruhan Tahun 2012 Tahap 1
Tempat pertama = RM 30.00
Tempat kedua = RM 20.00
Tempat ketiga = RM 10.00
Jumlah = RM 60.00
14.5 Pembaca paling banyak membaca keseluruhan Tahun 2012 Tahap 2
Tempat pertama = RM 30.00
Tempat kedua = RM 20.00
Tempat ketiga = RM 10.00
Jumlah = RM 60.00
14.6 Kelas Paling Banyak Membaca
Tahap 1
Tempat pertama = RM 50.00
Tempat kedua = RM 40.00
Tempat ketiga = RM 30.00
Jumlah = RM 120.00
Tahap 2
Tempat pertama = RM 50.00
Tempat kedua = RM 40.00
Tempat ketiga = RM 30.00
Jumlah = RM 120.00
14.7 Tokoh NILAM
Tahap 1 = RM 30.00
Tahap 2 = RM 30.00
Jumlah = RM 60.00
14.8 Kelas data NILAM lengkap
Sesi Pagi
Tempat pertama = RM 40.00
Tempat kedua = RM 30.00
Tempat ketiga = RM 20.00
Jumlah = RM 90.00
Sesi Petang
Tempat pertama = RM 40.00
Tempat kedua = RM 30.00
Tempat ketiga = RM 20.00
Jumlah = RM 90.00
14.9 Bajet
BIL | BAHAN | JUMLAH |
1 | Hadiah | RM1662.00 |
2 | Album | RM 50.00 |
3 | Gambar | RM 100.00 |
4 | Banner Program NILAM | RM 270.00 |
| Jumlah | RM 2082.00 |
Bajet PCG PUSAT SUMBER SEKOLAH
15.0 PENUTUP
Program ini, diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua warga SK Bangsar dan seterusnya dapat meningkatkan ilmu pengetahuan yang diperolehi melalui pembacaan serta meningkatkan kecemerlangan akademik murid-murid SK Bangsar.