Senamrobik
Pertandingan Senamtari mengikut rumah sukan
Tarik tali untuk murid Tahap 2
Mata Pelajaran dan Kelas
|
Sejarah
Tahun 4
|
Tema / Tajuk
|
Zaman
Prasejarah
|
Masa
|
8.00 – 9.00
pagi
|
Standard Kandungan
|
3.1
Kehidupan Manusia Prasejarah
|
Standard Pembelajaran
|
3.1.4
Mengenal pasti alatan dan kegunaannya dalam
masyarakat prasejarah.
K.3.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai
tinggalan
sejarah.
|
Objektif
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
I.
Murid dapat menyebut nama dan kegunaan alatan mengikut zaman.
II.
Murid dapat menyenaraikan 3 kepentingan menghargai tinggalan sejarah.
|
Aktiviti
|
1.
Tayangan video berkenaan kehidupan pada zaman prasejarah
2.
Murid ditunjukkan dengan gambar peralatan zaman prasejarah.
3.
Sumbangsaran berkaitan dengan gambar tersebut.
4.
Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan.
5.
Setiap kumpulan diberi tajuk masing-masing dan
Murid menyenaraikan peralatan zaman prasejarah
dengan menggunakan peta bulatan.
6.
Setiap kumpulan diagihkan tanah liat untuk menghasilkan alatan zaman prasejarah.
7. Murid diminta menyatakan 3 kepentingan menghargai
tinggalan
sejarah.
|
EMK
|
Nilai
Murni - semangat
bermasyarakat
KPS - membuat imaginasi
ENT - kreativiti dan inovasi
KBAT - menyenaraikan dan
menganalisis
|
Bahan Bantu Belajar
|
Slide Show, Gambar
alatan, kertas putih bersaiz A4, tanah liat
|
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran
|
|
Refleksi
|
ASPEK
|
KOMEN
|
CADANGAN
UNTUK MENAMBAHBAIK RPH
|
1. Rancangan
Mengajar/Lesson Plan
|
Penulisan
RPH bagus dan mudah difahami.
|
|
2. Isi
Kandungan/ Konten
|
Menarik dan
mudah difahami
|
|
3.
Soalan-soalan yang dikemukakan:Aras dan kesesuaian
|
Soalan yang
dikemukakan KBAT namun murid sukar menjawab soalan yang diberikan
|
-Guru perlu
mengetahui aras/tahap murid dan mencipta soalan-soalan yang sesuai
|
4.
Keberkesanan bahan bantu mengajar
|
-Tayangan
video sesuai
-Tiada tajuk
pada gambar yang ditayangkan
-Aktiviti i-THINK
perlu ditambahbaik
-Murid
kurang bekerjasama
- Murid
kurang memberikan perhatian sewaktu pembentangan jawapan
|
-Pastikan
murid dapat mendengar suara tayangan video
-Letak tajuk
pada gambar yang ditayangkan
-Perlu beri
kertas kosong/kertas mahjung kepada murid
-Guru perlu
mengajar murid dahulu cara menghasilkan peta I-THINK.
-Tidak boleh
memberi format peta sepenuhnya pada kertas tersebut.
-Beri 1
kertas mahjung kepada setiap kumpulan untuk menggalakkan murid bekerjasama
-Guru perlu
mengumpul kertas jawapan murid/menampal hasil kerja murid pada papan tulis
|
5.Penglibatan
murid
|
Disiplin
murid bagus dan kelas terkawal
|
|
6.Respon/
Jawapan murid
|
- Hanya
beberapa orang murid sahaja yang aktif menjawab soalan yang dikemukakan
-Kebanyakan
murid berpandukan buku teks untuk menjawab
|
-Galakkan
murid untuk berimaginasi dan berfikir
|
7. Teknik
pengajaran dan hasil pembelajaran murid
|
-Hasil
pembelajaran tercapai
|
-Perbanyakkan
aktiviti yang melibatkan murid
-Guru hanya
sebagai fasi/pemerhati
|
8. Lain-lain
|
-Penutup
bagus
-Terdapat
guru lain yang membantu murid
|
-Guru lain
tidak boleh melibatkan diri dengan aktiviti yang dijalankan
-Hanya boleh
menangkap gambar dan lain-lain perkara
yang sesuai.
|