Flipbook.

Saturday, October 10, 2015

HARI SUKAN NEGARA

10 OKTOBER 2015
 Senamrobik

 Pertandingan Senamtari mengikut rumah sukan

 Tarik tali untuk murid Tahap 2



MAJLIS PENUTUPAN KURSUS PENINGKATAN PROFESIONALISME GURU SEJARAH SEKOLAH RENDAH

09 Oktober 2015
Dewan Gemilang
Perasmian : Tuan Haji Ismail Bin Musa Timbalan Pengarah PPW Bangsar Pudu
Barisan Jurulatih Utama Sejarah Sekolah Rendah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur bersama Pn Zaliza pegawai JPWPKL.
 Pembentangan refleksi PLC
Taklimat daripada Pn Zaliza Pegawai JPWPKL
Tuan Haji Ismail Bin Musa Timbalan Pengarah PPW Bangsar Pudu telah sudi merasmikan penutup Kursus Peningkatan Profesionalisme Guru Sejarah Sekolah Rendah WPKL Zon Bangsar Pudu.

PLC SEJARAH

PLC ialah singkatan kepada program Professional Learning Communities yang merujuk kepada para pendidik yang komited dan bekerja secara kolaboratif serta berterusan dalam usaha membuat inkuiri atau kajian tindakan untuk mencapai prestasi yang lebih baik untuk murid-murid mereka
(Rosenholtz, 1989; Little & McLaughlin, 1993;
DuFour, Eaker, & Many, 2006,).
PLC adalah satu pembudayaan sekolah yang menggalakkan pembelajaran guru secara kolaboratif untuk melaksanakan penambahbaikan.
  (Fullan, 2007)

 SK JALAN HANG TUAH 2
09 OKTOBER 2015
Mata Pelajaran dan Kelas
Sejarah Tahun 4
Tema / Tajuk
Zaman Prasejarah

Masa
8.00 – 9.00 pagi
Standard Kandungan
3.1 Kehidupan Manusia Prasejarah
Standard Pembelajaran
3.1.4 Mengenal pasti alatan dan kegunaannya dalam  
           masyarakat prasejarah.
K.3.1.6  Menyatakan kepentingan menghargai tinggalan 
               sejarah.

Objektif
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
        I.            Murid dapat menyebut nama dan kegunaan alatan mengikut zaman.
      II.            Murid dapat menyenaraikan 3 kepentingan menghargai tinggalan sejarah.

Aktiviti
1.      Tayangan video berkenaan kehidupan pada zaman prasejarah
2.      Murid ditunjukkan dengan gambar peralatan zaman prasejarah.
3.      Sumbangsaran berkaitan dengan gambar tersebut.
4.      Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan.
5.      Setiap kumpulan diberi tajuk masing-masing dan
Murid menyenaraikan peralatan zaman prasejarah dengan menggunakan peta bulatan.
       6.  Setiap kumpulan diagihkan tanah liat untuk menghasilkan alatan    zaman prasejarah.
         7. Murid diminta menyatakan 3 kepentingan menghargai   
           tinggalan sejarah.

EMK
Nilai Murni            - semangat bermasyarakat
KPS                          - membuat imaginasi
ENT                         - kreativiti dan inovasi
KBAT                       - menyenaraikan dan menganalisis

Bahan Bantu Belajar
Slide Show, Gambar alatan, kertas putih bersaiz A4, tanah liat
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran

Refleksi

Tayangan video dan power point zaman prasejarah

Aktiviti i-THINK bulatan
Murid membuat replika alatan prasejarah dengan menggunakan tanah liat.
LAPORAN PEMERHATIAN REFLEKSI LESSON STUDY
SEKOLAH: SK JALAN HANG TUAH 2
KELAS: 4 AMAN
TAJUK: ZAMAN PRASEJARAH
TARIKH: 9 OKTOBER 2015
ASPEK
KOMEN
CADANGAN UNTUK MENAMBAHBAIK RPH
1. Rancangan Mengajar/Lesson Plan
Penulisan RPH bagus dan mudah difahami.

2. Isi Kandungan/ Konten
Menarik dan mudah difahami

3. Soalan-soalan yang dikemukakan:Aras dan kesesuaian
Soalan yang dikemukakan KBAT namun murid sukar menjawab soalan yang diberikan
-Guru perlu mengetahui aras/tahap murid dan mencipta soalan-soalan yang sesuai
4. Keberkesanan bahan bantu mengajar
-Tayangan video sesuai


-Tiada tajuk pada gambar yang ditayangkan

-Aktiviti i-THINK perlu ditambahbaik






-Murid kurang bekerjasama



- Murid kurang memberikan perhatian sewaktu pembentangan jawapan


-Pastikan murid dapat mendengar suara tayangan video

-Letak tajuk pada gambar yang ditayangkan

-Perlu beri kertas kosong/kertas mahjung kepada murid
-Guru perlu mengajar murid dahulu cara menghasilkan peta I-THINK.
-Tidak boleh memberi format peta sepenuhnya pada kertas tersebut.

-Beri 1 kertas mahjung kepada setiap kumpulan untuk menggalakkan murid bekerjasama

-Guru perlu mengumpul kertas jawapan murid/menampal hasil kerja murid pada papan tulis
5.Penglibatan murid
Disiplin murid bagus dan kelas terkawal

6.Respon/ Jawapan murid
- Hanya beberapa orang murid sahaja yang aktif menjawab soalan yang dikemukakan

-Kebanyakan murid berpandukan buku teks untuk menjawab




-Galakkan murid untuk berimaginasi dan berfikir
7. Teknik pengajaran dan hasil pembelajaran murid
-Hasil pembelajaran tercapai
-Perbanyakkan aktiviti yang melibatkan murid

-Guru hanya sebagai fasi/pemerhati
8. Lain-lain
-Penutup bagus

-Terdapat guru lain yang membantu murid



-Guru lain tidak boleh melibatkan diri dengan aktiviti yang dijalankan
-Hanya boleh menangkap gambar dan lain-lain  perkara yang sesuai.

Pakar Rujuk : Cik Norhazalina

Wednesday, October 7, 2015

KURSUS PENINGKATAN PROFESIONALISME GURU SEJARAH SEKOLAH RENDAH

Tarikh : 6, 7 dan 9 Oktober 2015
Tempat : PPW Bangsar Pudu
Pendaftaran, taklimat Sejarah, KPS

PLC dan PdP Abad ke 21
Perbincangan kumpulan dan pembentangan KBAT Sejarah
GPM SK Bangsar membentangkan  i-THINK Sejarah kepada para peserta kursus.
Perbincangan kumpulan -i-THINK

Perbincangan kumpulan - menyediakan Lesson Study

BAHAN i-THINK KURSUS SEJARAH

KURSUS PENINGKATAN PROFESIONALISME GURU SEJARAH SEKOLAH RENDAH
6 Oktober 2015
PPWBP

Hasilan Bengkel i-THINK

KUMPULAN 1
PETA BULATAN – TAHUN 4
TAJUK: ZAMAN PRASEJARAH
Standard Kandungan:
3.1 Kehidupan manusia prasejarah.
Standard Pembelajaran:
3.1.3 Menyatakan kegiatan masyarakat prasejarah.
SEJARAH TAHUN 5 – PETA TITI
Tajuk : Perjuangan Tokoh Tempatan
Standard Kandungan  : 7.2 –   Perjuangan tokoh tempatan menentang British.
Standard Pembelajaran  : 7.2.1 - menyenaraikan tokoh – tokoh tempatan yang menentang
penjajahan British.
Kumpulan 2 Peta Buih – Tahun 4
Tajuk:
•Tokoh Terbilang Kesultanan Melayu Melaka
Standard Kandungan:
5.1 Tokoh-tokoh terbilang Kesultanan Melayu Melaka
•Standard Pembelajaran:
5.1.1 Menyatakan maksud tokoh terbilang.
K5.1.5 Menjelaskan tentang nilai-nilai murni masyarakat dahulu yang dapat dicontohi.

Peta Pelbagai AlirTahun 5
Tajuk:
Tergugatnya Kedaulatan Negara
Standard Kandungan:
7.1 Penjajahan dan campur tangan kuasa luar.
Standard Pembelajaran:
7.1.3 Menyatakan penjajahan dan campur tangan British dalam pentadbiran dan ekonomi.
7.1.4 Menyatakan kesan penjajahan  dan campur tangan British terhadap pentadbiran dan sosioekonomi
K7.1.5Menyatakan kepentingan memelihara kedaulatan dan kemakmuran negara kita.

Sunday, October 4, 2015

PETA i-THINK SEJARAH

Kursus Peningkatan Profesionalisme Guru Sejarah Sekolah Rendah
15-17 Jun 2015

Program i-THINK merupakan PROGRAM  untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar ke arah menghasilkan pelajar berfikiran kreatif dan kritis serta inovatif.
i-THINK membawa maksud i=inovatif   THINK=Pemikiran 
(Pemikiran Inovatif)
Budaya i-THINK
-          Melahirkan modal insan masa hadapan yang mempunyai pemikiran kreatif, kritis dan inovatif
-          Memupuk kemahiran pemikiran aras tinggi dan mampu berdaya saing
Bagaimana membudayakan i-THINK dalam PdP ?
-          Memperkenalkan alat berfikir (peta pemikiran) kepada guru dan pelajar.
-          Semua guru menggunakan alat berfikir mengikut kesesuaian tajuk semasa mengajar.
-          Pelajar menggunakan alat berfikir dalam pembelajaran dan catatan.
-          Menjadikan amalan dan budaya menggunakan alat berfikir dan kemahiran aras tinggi dalam PdP
-          Mengadakan portal bahan interaktif PdP yang dapat merangsangkan kemahiran berfikir.


Tajuk : 1. Mari Belajar Sejarah

Standard Kandungan :

1.1 Pengertian Sejarah dan kemahiran Sejarah

Standard Pembelajaran :

1.1.6 Menyatakan kepentingan sejarah dalam kehidupan
Tajuk : 5. Tokoh-tokoh Terbilang Kesultanan Melayu Melaka
Standard Kandungan :
5.4 Hang Tuah sebagai Laksamana Melaka
Standard Pembelajaran :
K5.4.4 
Menyenaraikan sifat-sifat kesetiaan tokoh kepada institusi beraja.


Hasil Bengkel i-THINK
KUMPULAN 5
SEJARAH TAHUN 5
TAJUK  : Warisan Negara Kita
S. K       : 6.1 Intitusi Raja
S.P        : K 6.1.7  Menyatakan penghargaan terhadap intitusi raja
SOALAN :
Sebagai warganegara yang baik, apakah tindakan yang anda boleh lakukan untuk menghargai institusi beraja di Malaysia?

SOALAN : Senaraikan benua dan lautan di dunia  yang wujud selepas pencairan air batu.
Tajuk : Mari Belajar Sejarah
SK : 2.1 Zaman Air Batu
SP : 2.1.3 Menamakan benua dan lautan di dunia  selepas pencairan air batu
Kumpulan 1 - Peta Bulatan



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...