Kursus Peningkatan Profesionalisme Guru Sejarah Sekolah Rendah
15-17 Jun 2015
Program i-THINK merupakan PROGRAM untuk mempertingkatkan dan membudayakan
kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar ke arah menghasilkan pelajar
berfikiran kreatif dan kritis serta inovatif.
i-THINK membawa maksud i=inovatif THINK=Pemikiran
(Pemikiran Inovatif)
Budaya i-THINK
-
Melahirkan modal insan masa hadapan yang
mempunyai pemikiran kreatif, kritis dan inovatif
-
Memupuk kemahiran pemikiran aras tinggi dan
mampu berdaya saing
Bagaimana
membudayakan i-THINK dalam PdP ?
-
Memperkenalkan alat berfikir (peta pemikiran)
kepada guru dan pelajar.
-
Semua guru menggunakan alat berfikir mengikut
kesesuaian tajuk semasa mengajar.
-
Pelajar menggunakan alat berfikir dalam
pembelajaran dan catatan.
-
Menjadikan amalan dan budaya menggunakan alat
berfikir dan kemahiran aras tinggi dalam PdP
-
Mengadakan portal bahan interaktif PdP yang
dapat merangsangkan kemahiran berfikir.
Tajuk : 1. Mari Belajar Sejarah
Standard Kandungan :
1.1 Pengertian Sejarah dan kemahiran Sejarah
Standard Pembelajaran :
1.1.6 Menyatakan kepentingan sejarah dalam kehidupan
Tajuk : 5. Tokoh-tokoh Terbilang Kesultanan Melayu Melaka
Standard Kandungan :
5.4 Hang Tuah sebagai Laksamana Melaka
Standard Pembelajaran :
K5.4.4 Menyenaraikan sifat-sifat kesetiaan tokoh kepada institusi beraja.
Standard Kandungan :
5.4 Hang Tuah sebagai Laksamana Melaka
Standard Pembelajaran :
K5.4.4 Menyenaraikan sifat-sifat kesetiaan tokoh kepada institusi beraja.
Hasil Bengkel i-THINK
KUMPULAN 5
SEJARAH TAHUN 5
•TAJUK : Warisan Negara Kita
•S.
K : 6.1 Intitusi Raja
•S.P : K 6.1.7 Menyatakan penghargaan terhadap intitusi raja
SOALAN
:
Sebagai warganegara yang baik, apakah tindakan yang anda boleh lakukan untuk menghargai institusi beraja di Malaysia?
Sebagai warganegara yang baik, apakah tindakan yang anda boleh lakukan untuk menghargai institusi beraja di Malaysia?
SOALAN : Senaraikan benua dan lautan di dunia yang wujud selepas pencairan air batu.
Tajuk : Mari Belajar Sejarah
SK : 2.1 Zaman Air Batu
No comments:
Post a Comment