PLC ialah singkatan kepada program Professional Learning Communities yang merujuk kepada para pendidik yang komited
dan bekerja secara kolaboratif serta berterusan dalam usaha membuat inkuiri atau kajian tindakan untuk mencapai prestasi yang lebih baik untuk murid-murid
mereka
(Rosenholtz,
1989; Little & McLaughlin, 1993;
DuFour, Eaker, & Many, 2006,).
PLC adalah satu pembudayaan sekolah yang menggalakkan pembelajaran guru secara kolaboratif untuk melaksanakan penambahbaikan.
(Fullan,
2007)
SK JALAN HANG TUAH 2
09 OKTOBER 2015
Mata Pelajaran dan Kelas
|
Sejarah
Tahun 4
|
Tema / Tajuk
|
Zaman
Prasejarah
|
Masa
|
8.00 – 9.00
pagi
|
Standard Kandungan
|
3.1
Kehidupan Manusia Prasejarah
|
Standard Pembelajaran
|
3.1.4
Mengenal pasti alatan dan kegunaannya dalam
masyarakat prasejarah.
K.3.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai
tinggalan
sejarah.
|
Objektif
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
I.
Murid dapat menyebut nama dan kegunaan alatan mengikut zaman.
II.
Murid dapat menyenaraikan 3 kepentingan menghargai tinggalan sejarah.
|
Aktiviti
|
1.
Tayangan video berkenaan kehidupan pada zaman prasejarah
2.
Murid ditunjukkan dengan gambar peralatan zaman prasejarah.
3.
Sumbangsaran berkaitan dengan gambar tersebut.
4.
Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan.
5.
Setiap kumpulan diberi tajuk masing-masing dan
Murid menyenaraikan peralatan zaman prasejarah
dengan menggunakan peta bulatan.
6.
Setiap kumpulan diagihkan tanah liat untuk menghasilkan alatan zaman prasejarah.
7. Murid diminta menyatakan 3 kepentingan menghargai
tinggalan
sejarah.
|
EMK
|
Nilai
Murni - semangat
bermasyarakat
KPS - membuat imaginasi
ENT - kreativiti dan inovasi
KBAT - menyenaraikan dan
menganalisis
|
Bahan Bantu Belajar
|
Slide Show, Gambar
alatan, kertas putih bersaiz A4, tanah liat
|
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran
|
|
Refleksi
|
Tayangan video dan power point zaman prasejarah
Aktiviti i-THINK bulatan
Murid membuat replika alatan prasejarah dengan menggunakan tanah liat.
LAPORAN
PEMERHATIAN REFLEKSI LESSON STUDY
SEKOLAH: SK JALAN HANG TUAH 2
KELAS: 4 AMAN
TAJUK: ZAMAN PRASEJARAH
TARIKH: 9 OKTOBER 2015
ASPEK
|
KOMEN
|
CADANGAN
UNTUK MENAMBAHBAIK RPH
|
1. Rancangan
Mengajar/Lesson Plan
|
Penulisan
RPH bagus dan mudah difahami.
|
|
2. Isi
Kandungan/ Konten
|
Menarik dan
mudah difahami
|
|
3.
Soalan-soalan yang dikemukakan:Aras dan kesesuaian
|
Soalan yang
dikemukakan KBAT namun murid sukar menjawab soalan yang diberikan
|
-Guru perlu
mengetahui aras/tahap murid dan mencipta soalan-soalan yang sesuai
|
4.
Keberkesanan bahan bantu mengajar
|
-Tayangan
video sesuai
-Tiada tajuk
pada gambar yang ditayangkan
-Aktiviti i-THINK
perlu ditambahbaik
-Murid
kurang bekerjasama
- Murid
kurang memberikan perhatian sewaktu pembentangan jawapan
|
-Pastikan
murid dapat mendengar suara tayangan video
-Letak tajuk
pada gambar yang ditayangkan
-Perlu beri
kertas kosong/kertas mahjung kepada murid
-Guru perlu
mengajar murid dahulu cara menghasilkan peta I-THINK.
-Tidak boleh
memberi format peta sepenuhnya pada kertas tersebut.
-Beri 1
kertas mahjung kepada setiap kumpulan untuk menggalakkan murid bekerjasama
-Guru perlu
mengumpul kertas jawapan murid/menampal hasil kerja murid pada papan tulis
|
5.Penglibatan
murid
|
Disiplin
murid bagus dan kelas terkawal
|
|
6.Respon/
Jawapan murid
|
- Hanya
beberapa orang murid sahaja yang aktif menjawab soalan yang dikemukakan
-Kebanyakan
murid berpandukan buku teks untuk menjawab
|
-Galakkan
murid untuk berimaginasi dan berfikir
|
7. Teknik
pengajaran dan hasil pembelajaran murid
|
-Hasil
pembelajaran tercapai
|
-Perbanyakkan
aktiviti yang melibatkan murid
-Guru hanya
sebagai fasi/pemerhati
|
8. Lain-lain
|
-Penutup
bagus
-Terdapat
guru lain yang membantu murid
|
-Guru lain
tidak boleh melibatkan diri dengan aktiviti yang dijalankan
-Hanya boleh
menangkap gambar dan lain-lain perkara
yang sesuai.
|
No comments:
Post a Comment