Penasihat : Encik Soharto
Bin Baharen - Guru Besar
Pengerusi :
Pn Norsilah Binti Dali - PK Tadbir Dan Kurikulum
Naib Pengerusi :
Encik Ikhwan Najib Bin Badar - PK Hal Ehwal
Murid
Encik Muhammad Adha Bin Rosli - PK
Kokurikulum
Pn Hasmah Bt Usman – PK Petang
Setiausaha : Cik
Norhazalina Binti Hashim
Naib Setiausaha : En
Norzaidi Bin Mohd Jubri
(Guru Penyelaras Bestari)
AJK:
1. Pn Mastura Binti Abd Manaf – Bahasa Melayu
2. Pn G.Haymalatha A/P M/Govindasamy – Bahasa Inggeris
3. Pn Zalina Bt Mohamad – Matematik
4. Pn Mariah Bt
Abdullah– Sains
5. Pn
Norhidayati Bt Pandak Idris – Pendidikan Agama Islam
6. Pn Mariati
Binti Aman @ Abd Rahman – Bahasa Arab
7. Encik Mohd
Naim Bin Azran -TMK
8. En Shairol
Rizal B. Mohd Saad – PJK
9. Pn Amaliah
Bt Aziz – Pendidikan Seni Visual
10. Cik Mohana Priya A/P Muniandy – Pendidikan Muzik
11. En Ahmad Rashidi B. Mohd Salleh- Sejarah
12.En Norhazlesham Bin Mad -RBT
13. Cik Nurul Hayati Binti Bakar – Pendidikan Moral
14. (Juruteknik)
Penasihat
i) Menggubal dan melaksanakan dasar
penggunaan Pusat Akses Sekolah di peringkat
sekolah.
ii)
Memastikan perancangan dan pelaksanaan program/aktiviti berjalan dengan lancar.
iii)
Memantau pelaksanaan aktiviti Pusat Akses Sekolah dari semasa ke semasa.
Pengerusi
i)
Merangka dan merancang pelaksanaan aktiviti Pusat Akses Sekolah sepanjang
tahun.
ii)
Memastikan dasar penggunaan Pusat Akses Sekolah di peringkat sekolah dipatuhi.
iii)
Memastikan pelaksanaan aktiviti Pusat Akses Sekolah berjalan dengan lancar.
iv)
Memantau penggunaan dan keberkesanan Pusat Akses Sekolah.
v)
Merancang atau mewujudkan Jawatankuasa Kerja, jika perlu, bagi tujuan melaksanakan
program /aktiviti yang dirancangkan.
Setiausaha
i)
Melaksanakan dasar penggunaan Pusat Akses Sekolah di peringkat sekolah.
ii)
Mengurus sediakan mesyuarat Jawatankuasa Pusat Akses Sekolah secara berkala.
iii)
Memastikan Pusat Akses Sekolah digunakan dengan berkesan.
iv)
Mendapatkan khidmat bantu penggunaan daripada Bahagian Teknologi Pendidikan
Negeri(BTPN) atau Pusat Kegiatan Guru (PKG).
v)
Memastikan keselamatan fizikal, sistem dan peralatan.
Penolong Setiausaha
i)
Menyediakan jadual bertugas untuk mengawasi penggunaan Pusat Akses Sekolah.
ii)
Menyediakan peraturan penggunaan Pusat Akses Sekolah
iii)
Memastikan penggunaan Pusat Akses Sekolah direkodkan. Buku log penggunaan dan
pergerakan kunci Pusat Akses Sekolah perlu disediakan.
iv)
Memastikan aktiviti Pusat Akses Sekolah berjalan dengan lancar.
v)
Memantau keberkesanan aktiviti Pusat Akses Sekolah.
vi)
Menyediakan laporan penggunaan secara berkala.
Juruteknik Komputer FT17
1.
Menguruskan menyelenggara kemudahan ICT, perisian, perkakasan dan aplikasi yang
dibekalkan oleh KMP/JPN/PPD serta menyelesaikan masalah teknikalberikut : -
1.1
Pemeriksaan dan penyenggaraan kelengkapan ICT yang rosak seperti kerosakan
perkakasan utama, komponen-komponen dan aksesori ICT.
1.2
Membantu, memantau dan menyelia Rangkaian LAN dan WAN serta menyelaras
server-server utama dan peralatan seperti Firewall, Proxy,DNS dan lain-lain
bagi rangkaian SchoolNet, Egnet, Broadband, InternetAccesss, Pusat Akses dan
sebagainya.
1.3
Membantu Guru Penyelaras ICT dalam melaksanakan pelarasan sistem berkaitan
dengan pembahagian IP-Address, Gateway, Modem dan sebagainya.
1.4
Meja Bantuan Aras 1(Menerima aduan dan mengenalpasti awalkerosakan).
Help
Desk : 03-88843752 / 03-88843752. Laporkan sebarang masalah kerosakan rangkaian
LAN atau WAN di Makmal Komputer atau Pusat Akses Sekolah kepada pihak PKG
berhampiransebagai Meja Bantuan Aras
1.5
Sebagai pegawai urusan bagi aktiviti penyelenggaraan termasuk mencatat log,
memantau kerja yang dilakukan oleh pembekal, membuat tindakan susulan kepada
pihak berkaitan.
2.
Membantu menyediakan keperluan alatan ICT untuk guru dan membantu mereka sewaktu
menggunakannya dalam pengajaran dan pembelajaran.
3.
Menyediakan keperluan perolehan ICT untuk pengurusan sekolah.
4.
Mengurus isu keselamatan peralatan ICT dan sistem maklumat diperingkatsekolah
serta mematuhi kawalan dan prosuder keselamatan dan berkesanselaras dasar-dasar
keselamatan yang telah ditetapkan olehKPM/JPN/PPD/Sekolah serta MAMPU.
5.
Membantu pihak pengurusan sekolah dalam penyediaan peralatan ICT untuk aktiviti
pengemaskinian data dan maklumat untuk aplikasi EMIS, HRMIS, SMM,SDM, Sistem Buku
Teks dan sebagainya.
6.
Melaksanakan tugas-tugas lain berkaitan pengurusan peralatan ICT yang diarahkan
dari semasa ke semasa.
Ketua Panitia
i)
Melaksanakan program/aktiviti yang telah dirancangkan.
ii)
Memastikan semua peraturan penggunaan dipatuhi.
iii)
Memastikan peralatan dan rangkaian sentiasa berada dalam keadaan baik.
iv)
Menyediakan maklumat laman web atau portal pendidikan (URL) untuk rujukan.
v)
Kawal selia penggunaan dan keceriaan Pusat Akses Sekolah.
vi)
Membimbing dan melatih pengguna Pusat Akses Sekolah.
Pusat Akses
Sekolah
-Pusat
Akses Sekolah mengamalkan konsep ala “cyber cafe” tetapi lebih menjurus kepada
pembelajaran. Ia merupakan satu ruang pembelajaran yang disediakan bagi
membolehkan murid membuat pembelajaran kendiri (self learning). Murid boleh
mencari dan memilih sumber pembelajaran secara sendiri mengikut kadar kendiri,
terarah kendiri dan akses kendiri.
-Proses
pembelajaran di Pusat Akses Sekolah boleh berlaku pada bila-bila masa. Murid
boleh menggunakan
kemudahan
Pusat Akses Sekolah pada waktu terluang mereka dan guru bertindak sebagai
pemudah cara dengan membuat pemantauan dari semasa ke semasa.
Pusat
Akses Sekolah beroperasi pada masa seperti berikut:
•
semasa waktu persekolahan • selepas waktu persekolahan
-Keutamaan
penggunaan diberikan kepada murid.
-Murid
boleh menggunakan Pusat Akses Sekolah ini untuk:
i)
Mencari maklumat daripada Internet untuk pembelajaran.
ii)
Mengakses sumber maklumat seperti buku-buku,
bahan
bercetak atau bahan digital yang berkaitan (e-Learning).
iii)
Menyediakan tugasan dan slaid persembahan berkaitan dengan pembelajaran.
iv)
Berkomunikasi dengan guru dan murid lain melalui e-mel.
v)
Berkolaboratif dengan murid lain.