Flipbook.

Saturday, February 13, 2016

PEMENANG PERTANDINGAN MEWARNA

Pertandingan mewarna "JOM BACA"

Tahap 1
1. Siti Fatihah Ashikin Bt Azman - 2 Teratai
2. Muhamad Adam Asaraf Bt Faredzal - 3 Seroja
3. Nur Aleeya Dayana Bt Mohd Rosli - 1 Merah Jambu

Tahap 2
1. Nur Qasreena Dayana Fairdauz Sham - 5 Anggerik
2. Tengku Nur Ain Nabila Bt Tengku Ahmad - 4 Dahlia
3. Fatihah Bt Razali - 5 Bakawali

Pertandingan Mewarna "Mari Membaca Buku"
Tahap 1
1. Nur Zurin Khalida Binti Khalid  3 Mawar
2. Ardeana Fathihah Iman - 3 Mawar
3. Nur Zurin Khalida Binti Khalid - 3 Mawar


Tahap 2
1. Tengku Nur Ain Nabila Bt Tengku Ahmad - 4 Dahlia
2. Nur Qasreena Dayana Fairdauz Sham - 5 Anggerik
3. Hanis Nur Afrina Batrisya - 4 Cempaka

Pengunjung Bertuah Bulan Januari
Tahap 2
1. Siti Rauzah Adlin Binti Redzuan- 4 Bakawali
2. Muhammad Ikhmal Bin Hussain -  6 Ixora
3.  Wan Harith Bin M. Shaiful - 5 Ixora

Tahap 1
1. Nur Khalisah Umairah - 2 Dahlia
2. Megat Adib - 3 Cempaka
3. Nurul Ain Nabila - 3 Seroja
Peminjaman Terbanyak Bulan Januari

Tahap 2
1. Nurul Shafikah BintiMohd Yuszury - 4 Lavendra
2. Nur Iffah Izzati Binti Muhammad Zamree - 4 Lavendra
3. Nurul Aishah Bt Abdullah - 6 Bakawali

Tahap 1
1. Nur Ain Binti Badrulhisham - 3 Mawar
2. Nur Ain Nabila Binti Mohd Zain - 3 Seroja
3. Afrinah Umairah Bt Mohd Zaidi - 3 Teratai

AJK PUSAT AKSES/ICT SK BANGSAR 2016

AJK Pusat Akses/ICT
Penasihat : Pn Noriah Binti Ismail - Guru Besar
Pengerusi: GPK Tadbir dan Kurikulum
Naib Pengerusi :
Pn Nor Shafina Binti Yasak - GPK Hal Ehwal Murid
Pn Norsilah Bt Dali - GPK Kokurikulum
Pn Tanma a/p Rajasegaran - Penyelia Petang
Setiausaha : Cik Norhazalina Binti Hashim
Naib Setiausaha : Encik Nik Zuraidee Bin Nik Mohamed
AJK
Juruteknik Komputer : Pn Siti Nor Hidayah Bt Husni
Ketua Panitia:
1.         En Mohd Zulkarnain Bin Nordin– Bahasa Malaysia
2.         Pn G.Haymalatha A/P M.Govindasamy – Bahasa Inggeris
3.         Pn Nurul Haya Bt Samsudin – Matematik
4.         Pn Suzy Bt Mohamed – Sains
5.         En Najib Bin Jamri  – Pendidikan Agama Islam
6.         Cik Nik Khadijah Bt Nik Hassan – Bahasa Arab
7.         En Shairol Rizal B. Mohd Saad – Pedidikan Jasmani
8.         Cik Nurin Izati Binti Zaitong  – Pendidikan Seni Visual
9.         En  Norzaidi Bin Mohd Jubri – Pendidikan Muzik
10.       Cik Nurul Hayati Binti Bakar – Pendidikan Moral
11.       En Ahmad Rashidi B. Mohd Salleh - Sejarah
12.       En Norhazlesham Bin Mat –Reka  Bentuk Teknologi
13.       Cik Amaliah Binti Aziz – Teknologi Maklumat  Komunikasi
14.       Pn Sarimah Bt Mohamad -Pendidikan Kesihatan
Briged Bestari
4.4.1 Penasihat
i) Menggubal dan melaksanakan dasar penggunaan Pusat Akses Sekolah di peringkat sekolah.
ii) Memastikan perancangan dan pelaksanaan program/aktiviti berjalan dengan lancar.
iii) Memantau pelaksanaan aktiviti Pusat Akses Sekolah dari semasa ke semasa.
4.4.2 Pengerusi
i) Merangka dan merancang pelaksanaan aktiviti Pusat Akses Sekolah sepanjang tahun.
ii) Memastikan dasar penggunaan Pusat Akses Sekolah di peringkat sekolah dipatuhi.
iii) Memastikan pelaksanaan aktiviti Pusat Akses Sekolah berjalan dengan lancar.
iv) Memantau penggunaan dan keberkesanan Pusat Akses Sekolah.
v) Merancang atau mewujudkan Jawatankuasa Kerja, jika perlu, bagi tujuan melaksanakan program /aktiviti yang dirancangkan.
4.4.3 Setiausaha
i) Melaksanakan dasar penggunaan Pusat Akses Sekolah di peringkat sekolah.
ii) Mengurus sediakan mesyuarat Jawatankuasa Pusat Akses Sekolah secara berkala.
iii) Memastikan Pusat Akses Sekolah digunakan dengan berkesan.
iv) Mendapatkan khidmat bantu penggunaan daripada Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri(BTPN) atau Pusat Kegiatan Guru (PKG).
v) Memastikan keselamatan fizikal, sistem dan peralatan.
4.4.4 Penolong Setiausaha
i) Menyediakan jadual bertugas untuk mengawasi penggunaan Pusat Akses Sekolah.
ii) Menyediakan peraturan penggunaan Pusat Akses Sekolah
iii) Memastikan penggunaan Pusat Akses Sekolah direkodkan. Buku log penggunaan dan pergerakan kunci Pusat Akses Sekolah perlu disediakan.
iv) Memastikan aktiviti Pusat Akses Sekolah berjalan dengan lancar.
v) Memantau keberkesanan aktiviti Pusat Akses Sekolah.
vi) Menyediakan laporan penggunaan secara berkala.
4.4.5 Juruteknik Komputer Ft17
1. Menguruskan menyelenggara kemudahan ICT, perisian, perkakasan dan aplikasi yang dibekalkan oleh KMP/JPN/PPD serta menyelesaikan masalah teknikalberikut : -1.1 Pemeriksaan dan penyenggaraan kelengkapan ICT yang rosak seperti kerosakan perkakasan utama, komponen-komponen dan aksesori ICT.
1.2 Membantu, memantau dan menyelia Rangkaian LAN dan WAN serta menyelaras server-server utama dan peralatan seperti Firewall, Proxy,DNS dan lain-lain bagi rangkaian SchoolNet, Egnet, Broadband, InternetAccesss, Pusat Akses dan sebagainya.
1.3 Membantu Guru Penyelaras ICT dalam melaksanakan pelarasan sistem berkaitan dengan pembahagian IP-Address, Gateway, Modem dan sebagainya.
1.4 Meja Bantuan Aras 1(Menerima aduan dan mengenalpasti awalkerosakan).
Help Desk : 03-88843752 / 03-88843752. Laporkan sebarang masalah kerosakan rangkaian LAN atau WAN di Makmal Komputer atau Pusat Akses Sekolah kepada pihak PKG berhampiransebagai Meja Bantuan Aras
1.5 Sebagai pegawai urusan bagi aktiviti penyelenggaraan termasuk mencatat log, memantau kerja yang dilakukan oleh pembekal, membuat tindakan susulan kepada pihak berkaitan.
2. Membantu menyediakan keperluan alatan ICT untuk guru dan membantu mereka sewaktu menggunakannya dalam pengajaran dan pembelajaran.
3. Menyediakan keperluan perolehan ICT untuk pengurusan sekolah.
4. Mengurus isu keselamatan peralatan ICT dan sistem maklumat diperingkatsekolah serta mematuhi kawalan dan prosuder keselamatan dan berkesanselaras dasar-dasar keselamatan yang telah ditetapkan olehKPM/JPN/PPD/Sekolah serta MAMPU.
5. Membantu pihak pengurusan sekolah dalam penyediaan peralatan ICT untuk aktiviti pengemaskinian data dan maklumat untuk aplikasi EMIS, HRMIS, SMM,SDM, Sistem Buku Teks dan sebagainya.
6. Melaksanakan tugas-tugas lain berkaitan pengurusan peralatan ICT yang diarahkan dari semasa ke semasa.
4.4.6 Ketua Panitia
i) Melaksanakan program/aktiviti yang telah dirancangkan.
ii) Memastikan semua peraturan penggunaan dipatuhi.
iii) Memastikan peralatan dan rangkaian sentiasa berada dalam keadaan baik.
iv) Menyediakan maklumat laman web atau portal pendidikan (URL) untuk rujukan.
v) Kawal selia penggunaan dan keceriaan Pusat Akses Sekolah.
vi) Membimbing dan melatih pengguna Pusat Akses Sekolah.
4.4.7 Briged Bestari
1.Memainkan peranan membantu Jawatakuasa menguruskan Pusat Akses
Sekolah.
4.4.8 Pusat Akses Sekolah
-Pusat Akses Sekolah mengamalkan konsep ala “cyber cafe” tetapi lebih menjurus kepada pembelajaran. Ia merupakan satu ruang pembelajaran yang disediakan bagi membolehkan murid membuat pembelajaran kendiri (self learning). Murid boleh mencari dan memilih sumber pembelajaran secara sendiri mengikut kadar kendiri, terarah kendiri dan akses kendiri.
-Proses pembelajaran di Pusat Akses Sekolah boleh berlaku pada bila-bila masa. Murid boleh menggunakan
kemudahan Pusat Akses Sekolah pada waktu terluang mereka dan guru bertindak sebagai pemudah cara dengan membuat pemantauan dari semasa ke semasa.
Pusat Akses Sekolah beroperasi pada masa seperti berikut:
• semasa waktu persekolahan • selepas waktu persekolahan
-Keutamaan penggunaan diberikan kepada murid.
-Murid boleh menggunakan Pusat Akses Sekolah ini untuk:
i) Mencari maklumat daripada Internet untuk pembelajaran.
ii) Mengakses sumber maklumat seperti buku-buku,
bahan bercetak atau bahan digital yang berkaitan (e-Learning).
iii) Menyediakan tugasan dan slaid persembahan berkaitan dengan pembelajaran.
iv) Berkomunikasi dengan guru dan murid lain melalui e-mel.

v) Berkolaborasi dengan murid lain.

JAWATANKUASA KERJA PSS SK BANGSAR 2016

Penasihat : Pn Noriah Binti Ismail- Guru Besar
Pengerusi: Pn Siti Maziah Binti Malik- GPK Tadbir dan Kurikulum
Naib Pengerusi :
Pn Nor Shafina Binti Yasak - GPK Hal Ehwal Murid
Pn Norsilah Bt Dali - GPK Kokurikulum
Pn Tanma a/p Rajasegaran - Penyelia Petang
Setiausaha : Cik Norhazalina Binti Hashim
Naib Setiausaha : Pn Rafeah Binti Badaruddin
 AJK :
Proses Teknik Buku
1.Pn Zalina Bt Mohamad
2. Pn Anita Juliana Bt Mohammad
3. Cik Norain Bt Che Ali@Bahari
4. Pn Siti Noor Afiqah Bt Mohd Ghawy
Kad PSS
Sesi Pagi
1. Cik Razliana Binti Zulkafli
2.  Pn Ku Fatin Azirah Bt Ku Yahya
Sesi Petang
1.Pn Rafeah Binti Badaruddin
2.Pn Siti Aminah Bt Nik Ismail
Blog PSS/ FB / Intragram
1.Encik Zulkifli Bin Saad
2.Cik Norhazalina Binti Hashim
Makmal Komputer :
1.En Nik Zuraidee Bin Nik Mohamed
2. Cik Amaliah Binti Aziz
Video Korporat PSS
1. Encik Zulkifli Bin Saad
2. En Mohd Zulkarnain Bin Nordin
Bahan Bantu Belajar(BBB)
1. Encik Taufik Bin Ibrahim
2. Pn Juraidah Nadiah Bt Rahmat
3. En Mohd Hussaini B. Hashim
Keceriaan
1. Pn Wan Ika Malini Syuhada
2. Cik Nurin Izati Bt Zaitong
3. Cik Nurnadiah Bt Yusof
4. Cik Nur Syuhada Binti Mohd Din 
Bilik Media
1. Cik Razliana Binti Zulkafli
2. Encik Taufik Bin Ibrahim
3. En Safarizzal B. Ishak
Prasekolah
Cik Amie Binti Ismail
Pn Azira Binti Raja Yusof
Pemulihan
Pn Hazirah Binti Mohd Jamil
Pn Vanitha a/p Sanasaya

Senarai Tugas Jawatankuasa Kerja PSS
1. Menyelaraskan semua program media yang dirancang dan dilaksanakan.
2.Mendapatkan peruntukan perbelanjaan pengurusan dan pembangunan Pusat Sumber.
3.Menyediakan anggaran perbelanjaan tahunan PSS untuk dimajukan ke Jawatankuasa Induk.
4.Menyediakan laporan tahunan Pusat Sumber Sekolah.
5.Merancang  dan melaksanakan program perkembangan kakitangan.
6.Memberi khidmat nasihat dan kepakaran kepada pihak yang memerlukan.
7.Menggalakkan guru dan pelajar menggunakan pelbagai media pendidikan yang terdapat di Pusat Sumber.
8.Bertindak sebagai penghubung antara pihak sekolah dengan agensi-agensi kerajaan dan swasta dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan aktiviti Pusat Sumber.

Senarai Tugas Guru Perpustakaan Sesi Pagi Dan Petang
1.Membantu Penyelaras dalam pengurusan dan pentadbiran PSS
2.Mengkelas, merekod dan mengkatalog koleksi bahan perpustakaan
3.Menjalankan kerja-kerja membaik pulih, menyemak dan menghapuskira koleksi/bahan perpustakaan
4.Menceriakan suasana perpustakaan supaya dapat menarik minat pelajar menggunakan perpustakaan
5.Menyediakan rancangan pembangunan fizikal, perabot dan koleksi bahan
6.Menyediakan perancangan dan melakukan promosi  aktiviti perpustakaan yang bersesuaian dengan objektif PSS
7.Menubuhkan Jawatankuasa  Guru Pembantu Perpustakaan  dan pengagihan bidang tugas
8.Mengadakan orientasi bagi pelajar-pelajar baru supaya mereka tahu menggunakan PSS dengan baik dan betul
9.Mempromosi dan mempamerkan koleksi bahan-bahan baru yang diterima untuk makluman guru dan pelajar
10.Mengatur jadual waktu penggunaan perpustakaan mengikut keperluan di sekolah
11.Melatih dan menyelia Pengawas Pusat Sumber untuk membantu menguruskan perpustakaan
12.Memberi khidmat nasihat dan kepakaran kepada pihak yang memerlukan.
13.Memperoleh dan menyemak Bibliografi-bibliografi, Katalog-katalog daripada penerbit-penerbit atau punca-punca tertentu untuk mengetahui jenis-jenis buku yang perlu dan dapat dibeli.
14.Mengajar kemahiran pengendalian maklumat kepada guru-guru, dan pelajar mengikut keperluan.
15.Menjalankan kerja menyemak stok pada hujung tahun.



Senarai Tugas AJK Bahan Bantu Belajar
1.  Mencatat semua bekalan alat perkakasan (hardware) dan bahan-bahan perisian     (software) yang dibeli atau diterima ke dalam buku stok alat Bantu mengajar.
2.  Mengelas,mengkatalog dan melabel semua bahan yang dibeli atau diterima.
3.  Menyediakan dan mengedar katalog BBB untuk pengetahuan guru-guru dan para pelajar.
4. Mewujudkan budaya peminjaman dan penggunaan peralatan yang sitematik dan berkesan khususnya bagi keperluan pengajaran guru.
5. Melaporkan sebarang kerosakan alat BBB kepada Penyelaras PSS supaya tindakan segera boleh dilakukan untuk penggantian atau pembaikian.
6. Menentukan semua perlatan BBB agar setiasa dalam keadaan baik untuk digunakan.
7. Menyediakan buku rekod pinjaman untuk tujuan penyemakan oleh pihak pengurusan atau oleh pegawai-pegawai pendidikan.
8. Membantu dan menjalankan tugas yang berkaitan dengan PSS seperti yang diarahkan oleh pihak pentadbiran.

 Senarai Tugas AJK Bilik Media
1.  Menjaga peralatan yang berkaitan audio dan visual.
2.  Menyediakan dan menguruskan pengunaan perlalatan audio dan visual secara bersistematik.
3.  Menyedikan buku rekod pinjaman peralatan perlalatan audio dan visual bagi tujuan penyemakan pihak pengurusan.
4.  Memastikan semua peralatan perlalatan audio dan visual sentiasa dalam keaadaan yang baik.
5. Melaporkan sebarang kerosakan alat BBM kepada Penyelaras PSS supaya tindakan segera boleh dilakukan untuk penggantian atau pembaikian.
6. Menyediakan bahan software P&P yang dimuat turun dalam laman web.
7.  Mencatat semua bekalan alat perkakasan (hardware) dan bahan-bahan perisian (software) yang dibeli atau diterima ke dalam buku stok alat Bantu mengajar.
8. Membantu dan menjalankan tugas yang berkaitan dengan PSS seperti yang diarahkan oleh pihak pentadbiran.

Senarai Tugas AJK Proses Teknik Buku
1. Membantu Guru Pusat Sumber memproses buku baru dalam sistem automasi.
2.Memilih buku yang sesuai untuk PSS.
3.Mengecap hak milik, nombor perolehan dan nombor panggilan baru.
4. Menulis nombor perolehan dan nombor panggilan buku baru.
5. Menaip maklumat buku baru dalam sistem automasi S-Lib.
6.Mencetak bar kod nombor perolehan dan nombor panggilan.
7.Melabelkan bar kod nombor perolehan dan nombor panggilan.
8.Menyusun buku baru yang telah diproses di rak buku baru.

Senarai Tugas AJK BLOG/ FB/ Instagram PSS SK Bangsar
1. Menyediakan bahan-bahan promosi untuk setiap aktiviti PSS
2. Mengambil gambar aktiviti yang dilaksanakan di sekolah untuk koleksi PSS
3. Membantu mengemas kini Blog / FB/ Instagram PSS.

 Senarai Tugas AJK Keceriaan
1. Merancang dan melaksana susun atur PSS
2.Memastikan suasana PSS sentiasa ceria
3.Menghias dan menyediakan Sudut Pameran
4.Memberi idea atau pandangan untuk menceriakan PSS
5.Pengubahsuaian kedudukan rak, perabot, alat dan sebagainya mengikut 
   rancangan penggunaan.
6.Susunan dan peruntukan perabot serta alatan mengikut ruang yang diperlukan.
7.Panduan dan label tunjuk arah dilekatkan di tempat yang tertentu.
8.Pameran peraturan dan panduan untuk membantu pelajar mencari dan     
   mengguna maklumat.
9.Poster, carta dan gambar - gambar dilekatkan di tempat yang bersesuaian.

Senarai Tugas AJK Kad PSS
1.Mengambil gambar murid.
2. Menaip maklumat murid dalm sistem automasi s-Lib
3. Mencetak dan meliminate kad PSS.
4. Mengedarkan kad PSS yang telah siap kepada murid-murid.

Senarai Tugas AJK Video Korporat PSS
1.Mengumpul gambar aktiviti dan pencapaian terbaik sekolah tahun 2013-2015.
2.Menyediakan video korporat PSS untuk pemantauan PSS Cemerlang.

Senarai Tugas AJK Makmal Komputer
1.Sentiasa menyampaikan segala maklumat mengenai aktiviti Pembestarian Sekolah,Teknikal ICT dan 1Bestarinet daripada BTPNWPKL / PKG kepada Pentadbir dan warga sekolah.
2. Melaksanakan Pembudayaan ICT yang diarahkan oleh KPM/BTPNWPKL/PKG secara berkala kepada seluruh warga sekolah.
3.Sentiasa mengadakan perbincangan dan persetujuan bersama dengan Pentadbir Sekolah dan BTPNWPKL/PKG dalam melaksanakan aktiviti ICT.
4. Bertanggungjawab menguruskan segala peralatan ICT bekalan KPM yang ditempatkan di sekolah supaya sentiasa dalam keadaan selamat dan berfungsi dengan baik.
5. Melatih AJK Komputer / Briged Bestari dalam membantu menguruskan hal ehwal pengurusan ICT pada setiap hari.
6. Menyediakan BUKU REKOD yang ditetapkan dan merekod segala aktiviti penggunaan makmal dan peminjaman peralatan ICT serta AKTIVITI HARIAN ICT
7. Sentiasa membuka dan menyemak kandungan email sekolah 2 kali sehari.
8. Sentiasa merujuk kepada Pegawai PKG untuk sebarang pertanyaan, maklumat , atau informasi mengenai pelaksanaan sesuatu aktiviti ICT.
9. Melaksanakan SEGALA TUGASAN GURU PENYELARAS ICT / BESTARI yang telah ditetapkan dalam BUKU PANDUAN PENGURUSAN ICT SEKOLAH WPKL 2014 oleh BTPNWPKL.


JAWATANKUASA INDUK PSS SK BANGSAR 2016

Pengerusi : Pn Noriah Binti Ismail - Guru Besar
Naib Pengerusi :
Pn Siti Maziah Bt Malik- GPK Tadbir dan Kurikulum
Pn Nor Shafina Binti Yasak - GPK Hal Ehwal Murid
Pn Norsilah Bt Dali - GPK Kokurikulum
Pn Tanma a/p Rajasegaran - Penyelia Petang
Setiausaha : Cik Norhazalina Binti Hashim
Naib Setiausaha : Pn Rafeah Binti Badaruddin
Ahli Jawatankuasa :
Perpustakaan :       Cik Norhazalina Binti Hashim (Sesi Pagi)
                                    Pn Rafeah Binti Badaruddin (Sesi Petang)
Bahan Bantu Mengajar :
Semua Ketua Panitia
1.    En Mohd Zulkarnain Bin Nordin– Bahasa Malaysia
2.    Pn G.Haymalatha A/P M.Govindasamy – Bahasa Inggeris
3.    Pn Nurul Haya Bt Samsudin – Matematik
4.    Pn Suzy Bt Mohamed – Sains
5.    En Najib Bin Jamri  – Pendidikan Agama Islam
6.    Cik Nik Khadijah Bt Nik Hassan – Bahasa Arab
7.    En Shairol Rizal B. Mohd Saad – Pedidikan Jasmani
8.    Cik Nurin Izati Binti Zaitong  – Pendidikan Seni Visual
9.    En  Norzaidi Bin Mohd Jubri – Pendidikan Muzik
10. Cik Nurul Hayati Binti Bakar – Pendidikan Moral
11. En Ahmad Rashidi B. Mohd Salleh - Sejarah
12. En Norhazlesham Bin Mat –Reka  Bentuk Teknologi
13. Cik Amaliah Binti Aziz – Teknologi Maklumat  Komunikasi
14. Pn Sarimah Bt Mohamad -Pendidikan Kesihatan

Senarai Tugas Jawatankuasa Induk PSS
1.         Merancang kewujudan PSS dan merangka peranan, kepentingan dan strategi perkembangannya.
2.         Menentukan sumber kewangan PSS.
3.         Mengagih dan menyelaraskan peruntukan dalam pembelian bahan-bahan PSS seperti bahan cetak (buku dan lain-lain), media teknologi dan bahan-bahan bantu mengajar/ belajar.
4.         Melakukan anggaran perbelanjaan mengurus PSS yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Kerja.
5.         Bertanggungjawab dalam pengurusan penggunaan. Contohnya: menentukan jadual tugas, jadual waktu penggunaan PSS, peruntukan masa pinjaman dan lain-lain
6.         Merangka strategi perkembangan PSS iaitu membuat unjuran mengenai keperluan-keperluan di masa akan datang. Contoh-contohnya: keperluan fizikal, keperluan bahan-bahan dan kegiatan-kegiatan lain seperti pameran dan sebagainya.
7.         Merancang untuk mendapatkan bantuan daripada pihak-pihak tertentu dalam bentuk moral dan material. Contohnya: wang tunai, buku-buku, bahan bantu mengajar, bahan media teknologi, kepakaran tertentu dan sebagainya.

Pengerusi AJK Induk PSS
1.         Sebagai ketua pentadbir, pengurus dan mempengerusikan mesyuarat AJK induk PSS.
2.         Memastikan PSS berjalan dengan berkesan demi mencapai objektif-objektif PSS yang dirangkakan .
3.         Membentuk dasar yang praktikal mengenai perkhidmatan media di sekolah dan menyelaraskan kegiatan-kegiatan ini dengan PSS yang lain dengan  bantuan Unit Teknologi Pendidikan (UTP).
4.         Merancang dan melaksanakan program untuk mendapatkan alat media serta kemudahan-kemudahan lain untuk memenuhi keperluan-keperluan pendidikan yang progresif.
5.         Menyelaras kursus-kursus dalam perkhidmatan bagi guru-guru yang berminat, berbakat dan memerlukan.
6.         Mengadakan perbincangan dengan para-para pegawai Unit Teknologi Pendidikan pelbagai peringkat mengenai program media pendidikan di sekolah.
7.         Merancang belanjawan tahunan dan belanjawan jangka panjang dengan kerjasama AJK PSS yang lain.
8.         Membuat penilaian yang berterusan terhadap kegiatan-kegiatan pengajaran dan pembelajaran berasaskan sumber di sekolah.
9.         Menjalankan penyelidikan dan percubaan mengenai penggunaan media baru dan yang selalu digunakan dengan kerjasama Unit Teknologi Pendidikan.
10.       Menyediakan kemudahan membaiki dan mengendalikan alat-alat pengajaran dan pembelajaran.
11.       Melahirkan satu budaya yang boleh menggalakkan guru-guru dan para pelajar untuk menggunakan bahan-bahan dalam proses pengajaran dan pembelajaran melalui PSS  merentasi kurikulum.
12.       Menyebarkan konsep PSS  kepada guru-guru, para pelajar dan masyarakat tempatan.
13.       Sentiasa peka dengan perkembangan teknologi dalam pendidikan dan maklumat terkini.
14.       Dapat menerima perubahan dalam perkembangan  pendidikan dengan fikiran terbuka dari semasa ke semasa

Senarai Tugas Naib Pengerusi AJK Induk PSS
1.         Bertanggungjawab kepada Guru Besar
2.         Merancang pembangunan sumber manusia PSS dan mengemukakannya kepada Jawatankuasa Induk PSS
3.         Mengawal selia dan menyelaras perbelanjaan dan rekod kewangan/stok PSS
4.         Mewujudkan hubungan yang baik dengan Agensi luar seperti BTPN, BTP dan lain-lain supaya memperoleh pengetahuan yang terkini
5.         Mempengerusikan Mesyuarat J/Kuasa Kerja
6.         Merangka Program Tiga Tahun PSS bersama AJK PSS
7.         Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Besar
8.         Memilih dan melantik Guru-guru PSS bersama Setiausaha

Senarai Tugas Setiausaha AJK Induk PSS
1.         Membantu dalam pengelolaan, pentadbiran dan penggunaan PSS
2.         Mentadbir, menyelaras perkhidmatan PSS
3.         Merancang skim latihan untuk guru-guru PSS, guru-guru lain, Kerani PSS dan Pengawas PSS
4.         Memilih dan melatih Pengawas PSS, Pelajar dan Pembantu PSS
5.         Menyediakan Bibliografi untuk kegunaan guru dan pelajar
6.         Merancang bersama AJK PSS segala aktiviti PSS untuk sepanjang tahun
7.         Menyediakan laporan, taklimat dan memaklumkan kepada semua pihak yang berkenaan mengenai perkhidmatan PSS
8.         Menguruskan mesyuarat-mesyuarat Jawatankasa Induk dan Kerja PSS
9.         Menyediakan perancangan dalam penggunaan dan pembangunan PSS dan mengemukakannya kepada Jawatankuasa Induk pentadbiran PSS
10.       Mengurus perbelanjaan dan rekod kewangan PSS
11.       Merangka dan menghasilkan Program Tiga Tahun PSS bersama AJK PSS
12.       Menjadi Setiausaha Jawatankuasa pentadbiran PSS
13.       Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Besar/Pengetua/GPK 1
14.       Bertanggungjawab terhadap pengurusan rekod dan fail berkaitan PSS
15.       Memastikan semua aktiviti yang dirancang berjalan dan dilaksanakan mengikut perancangan 

Senarai Tugas Ketua Panitia Mata Pelajaran
1.         Membantu Jawatankuasa PSS memilih dan mendapatkan  alat dan bahan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai untuk kegunaan guru dan pelajar
2.         Membantu Jawatankuasa PSS menilai keberkesanan alat dan bahan media yang dibeli atau dihasilkan sendiri
3.         Menjalankan tugas-tugas lain seperti yang diarahkan oleh Guru Besar.
4.         Merancang pembangunan koleksi bahan mengikut mata pelajaran.
5.         Merancang satu inovasi untuk setiap panitia.

6.         Membantu menyusun, mempromosi dan menyediakan senarai alat/bahan mengikut kemudahan guru-guru.

RANCANGAN TAHUNAN PSS 2016



BIL
AKTIVITI
ANJURAN BERSAMA
TARIKH PELAKSANAAN
1

Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Sumber 1
Taklimat AJK Kerja PSS 2

 AJK PSS
14 Januari
11 Mei
2
Mesyuarat Program NILAM 1
Taklimat Program NILAM 2

AJK NILAM
26 Januari
14 Julai
3
Keceriaan PSS

Gotong-royong Perdana
AJK Keceriaan
Sepanjang Tahun
16 Januari
4
Majlis Watikah Pelantikan Pengawas PSS
Unit Perpustakaan
8 Mac
5
Kem Kepimpinan Pengawas PSS

AJK PSS
4-6 Mac
6
Pertandingan Pembaca Terbanyak Tahun 2016 (Setiap bulan mengikut aliran)
AJK Rakan Pembaca
Sepanjang Tahun
7
Pameran Bertema
  1. Perayaan (Thaipusam & Tahun Baru Cina)
  2. Hari Wilayah Persekutuan Labuan
  3. 1Murid 1Sukan - Olahraga
  4. Lagu Rakyat
  5. Ramadhan & Aidilfitri
  6. Pelancongan – Kenali Pulau

AJK Pameran
Januari - November
8
Pelancaran Program NILAM
Unit NILAM
25 Februari
9
Orientasi PSS

Tahun 1 dan Tahun 4
AJK PSS
27- 29 Januari
10
Bengkel :
1.   Proses Teknik Bahan PSS(AJK PSS dan Pengawas PSS)
2.   Bahan Bantu Belajar (Ketua Panitia dan SU)
Abad ke 21
Perasmian Transformasi Abad ke 21
Lawatan Penanda Aras – Abad ke 21
AJK Proses Teknik Bahan

2 April
7 Mei
27 Februari
15 Februari
22 Februari
11
Brosur PSS, NILAM,  Buletin PSS dan Raya
AJK Publisiti
Feb & Julai
12
Resensi Buku Baru
AJK PSS dan Pengawas PSS
Jan – Nov
13
Minggu PSS
Semua Unit PSS
4-8 April
14
Pelancaran Hari Buku & Hak Cipta Sedunia
Unit Bahan & Unit NILAM
23 April
15
Lawatan Sambil Belajar
1.   Perpustakaan Universiti Malaya
2.   Muzium ATM dan 3D
AJK Lawatan
 Mac
Sept
16
1Murid 1 Buku
Isnin, Selasa, Khamis dan Jumaat
Pagi  7.00 – 7.20 pagi,
Sesi Petang 12.30 – 12.50 tengah hari
Waktu rehat : 10 minit bersama buku
Tempat : Dewan Bestari
AJK NILAM
Guru BM, BI
Guru Bertugas
Jan - Nov
17
Aktiviti Rakan Pembaca (RP)
Hari Rabu
Pagi  7.10 – 7.20 pagi,
Sesi Petang 12.30 – 12.45 tengah hari
Waktu rehat di Prasekolah
Aktiviti : Baca bersama, bercerita, pidato, deklamasi sajak, Resensi Buku

AJK PSS
Guru Bertugas
Jan- Nov
18
Literasi Maklumat
Kuiz kosa kata – Penggunaan Kamus, folio, VLE Frog
AJK PSS
ICT


Sepanjang tahun
19
Kem Membaca 1 Malaysia
AJK NILAM
  21- 23 April
20
EDUWEBTV online dan offline
e- Guru
Salin rakam MBMBMI
Juruteknik dan AJK Media
Sepanjang tahun
21
Bulan Bahasa
Panitia BM, BI, BA
Februari
22
Bulan Panitia
Matematik, Sains, RBT dan TMK
Panitia
Matematik, Sains, RBT dan TMK
4 April
23
Bulan Patriotisme
Panitia Sejarah
Bulan Ogos-Sept

24
Tayangan 3D dan video
Waktu rehat : 10 minit

Unit Media
Jan- Okt
25
Bulan Membaca
AJK PSS
 11 Julai
26

Blog, FB dan instagram Pusat Sumber SK Bangsar


AJK PSS
Sepanjang tahun
27
Literasi Maklumat – Pusat Akses

Pusat Akses
Jan - Nov
28
NILAM Guru
AJK NILAM
Jan - Nov
29
Taman Herba
AJK Doktor Muda

Jan - Nov
30
Inovasi Panitia
Penghasilan Bahan Bantu Belajar
Ketua Panitia
Jan - Okt
31
Jamuan Tahunan Pengawas PSS Tahun

AJK PSS
November 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...