1.0 Nama Program: Program Kembara Sejarah Lawatan
Sambil Belajar Ke Muzium
Polis,Muzium
Kesenian Islam Dan Tugu Negara.- Mendedahkan murid-murid kepada konsep asas sejarah iaitu sumber sejarah, nilai-nilai sejarah serta peristiwa penting yang dianggap bersejarah.
- Mendedahkan murid tentang dunia sejarah yang sebenar.
- Berkongsi idea antara peserta lawatan dengan guru pengiring dan peserta dengan masyarakat luar.
- Menyediakan diri murid peluang
untuk mendapat pengalaman pembelajaran di luar bilik darjah
dan menjadikan pembelajaran dan pengalaman yang lebih bermakna dan
menarik.
- Memperkembangkan kemahiran bahasa untuk berkomunikasi, berinteraksi dan bersosialisasi dengan masyarakat.
- Membentuk tingkah laku dan sikap murid untuk lebih berdaya saing.
BIL
|
MASA
|
PERKARA
|
CATATAN
|
1.
|
7.40 pagi
|
Peserta rombongan berkumpul di
Dewan SK Bangsar
- Pembahagian kumpulan
-
Taklimat
oleh guru
-
Makan
|
Mendengar taklimat
|
2.
|
8.00 pagi
|
Bertolak ke Muzium Polis
|
|
3.
|
8.20 pagi
|
Tiba di Muzium Polis
|
|
4.
|
8.30 pagi
|
Taklimat mengenai Muzium Polis
|
Catatan dibuat oleh peserta
|
5.
|
9.00 pagi
|
Melawat sekitar Muzium Polis
|
Literasi Maklumat
|
6
|
10.00 pagi
|
Bertolak ke Muzium Kesenian Islam
|
|
7
|
10.15 pagi
|
Tiba di Muzium Kesenian Islam
-Mendengar taklimat serta
-Melawat sekitar muzium
|
Literasi Maklumat
|
6.
|
11.40 pagi
|
Bertolak ke Tugu Negara
|
|
7.
|
12.00 tengah hari
|
Tiba di Tugu Negara
-Mendengar taklimat serta
-Mencari maklumat
|
Literasi Maklumat
|
8.
|
12.30 petang
|
Bertolak pulang ke sekolah
|
|
9.
|
1.00 petang
|
Tiba di sekolah
|
Dunia Pertama
dalam bangunan itu.
pembelajaran murid.
singkat. Ini menjadikan murid-murid tidak mendapat pendedahan yang lebih
mendalam mengenai info-info di muzium.
2.0 Tarikh: 6 Ogos 2015
3.0 Hari / Masa : Khamis (7.30 pagi hingga 1.00 petang)
4.0Tempat:
Muzium Polis,Muzium Kesenian Islam dan Tugu Negara
5.0 Objektif:
6.0 Sasaran: Murid-murid Tahun 4 dan Tahun 5 SK Bangsar
7.0 Butiran aktiviti:
8.0 Penilaian Program:
8.1 Kekuatan Program:
1. Lawatan
ke Muzium ini memberi kesempatan dan peluang kepada murid
2.Murid
dapat melihat koleksi yang melambangkan dunia Islam sebenar.
3.Murid
didedahkan dengan himpunan menarik semua perkara berkenaan kerja polis dari
zaman Kesultanan Melayu sehingga hari ini.
4. Sambutan
daripada murid-murid amat menggalakkan.
5. Murid
berpeluang melihat sendiri barang-barang pameran yang terdapat di
6. Lawatan yang berjaya akan memberikan kesan
kepada pengalaman
8.2 Kelemahan Program:
1. Masa yang
diperuntukkan untuk murid melawat kawasan muzium terlalu
8.3 Cadangan Penambahbaikan :
1. Program ini perlu dilaksanakan sepanjang tahun secara
berkala agar murid- murid didedahkan
dengan info-info dan pengetahuan mengenai sejarah. Ini dapat membantu murid-murid
memahami konsep sejarah terutama dalam mata pelajaran Sejarah.
2. Masa
untuk melaksanakan sesuatu program perlu lebih lama, terutamanya semasa sesi penerangan dan diskusi agar
murid-murid mendapat pendedahan yang secukupnya mengenai tempat yang dilawati.
No comments:
Post a Comment