1.0 PENGENALAN
Kelab Pusat Sumber Sekolah Kebangsaan
Bangsar merupakan sebuah kelab yang ditubuhkan bukannya untuk memperoleh ilmu
pengetahuan malahan untuk menerapkan semangat cintakan ilmu pengetahuan.
Di samping itu, matlamat
Kelab Pusat Sumber Sekolah juga adalah untuk melahirkan insan yang seimbang
dari segi rohani dan jasmani serta emosi. Dengan itu semua aktiviti yang
dianjurkan adalah menjurus kepada penerapan nilai-nilai seperti kepentingan
hidup bermasyarakat serta menilai penggunaan masa lapang yang optima yang dapat
memberikan keseronokan demi kesejahteraan.
Hasrat ini dapat dipupuk
melalui semu aktiviti Kelab Pusat Sumber Sekolah yang sangat mementingkan
interaksi positif dalam kalangan ahli-ahli kelab dalam mengendali dan
menyelesaikan tugasan atau projek yang diberikan. Semua ahli kelab adalah
diharapkan dapat menambah ilmu dan mengamalkan sikap tanggungjawab, kerjasama,
bertoleransi dan bantu-membantu demi mencapai aspirasi Kelap Pusat Sumber
Sekolah
2.0
VISI
KELAB
PSS CEMERLANG DAN BERKUALITI
3.0 MISI
1.Melahirkan
pelajar yang berpengetahuan luas dan mempunyai potensi dalam pelbagai bidang.
2.
Menjadi sebuah persatuan yang aktif, menarik dan digemari oleh para pelajar.
4.0 RASIONAL
Kelab
Pusat Sumber Sekolah Kebangsaan Bangsar ditubuhkan bertujuan untuk memberi
peluang dan pilihan kepada murid terhadap pelbagai jenis kelab dan persatuan yang
terdapat di sekolah. Di samping itu juga, kelab Pusat Sumber dapat membantu mempertingkatkan mutu pendidikan di
sekolah.
Selain itu juga, kewujudan kelab Pusat
Sumber dapat memberikan semangat cintakan ilmu pengetahuan melalui
aktiviti-aktiviti yang dilakukan. Nilai-nilai murni juga turut dapat diterap
terhadap murid-murid melalui aktiviti-aktiviti yang dilakukan. Antaranya,
wujudnya interaksi positif dikalangan ahli-ahli kelab dalam menyelesaikan
tugasan yang diberikan.
Justeru, ianya diharapkan dapat mencapai
konsep Falsafah pendidikan yang mementingkan keseimbangan dari segi rohani,
jasmani, emosi dan intelektual.
5.0
MATLAMAT
Membentuk golongan pelajar yang berilmu, kreatif dan berdisiplin untuk
membantu sahsiah pelajar supaya dapat
memainkan peranan positif. Selain itu, kelab Pusat Sumber juga dapat mendedahkan
pelajar dengan pengetahuan teknologi maklumat menerusi penggunaan komputer dan
sains perpustakaan.
6.0 OBJEKTIF
1. Menjalankan aktiviti yang mencabar minda murid-murid.
2. Mewujudkan budaya membaca di kalangan murid-murid.
3. Meningkatkan kesedaran kepada murid-murid tentang kepentingan ilmu sains
perpustakaan.
4. Menetapkan matlamat dan tujuan untuk setiap aktiviti yang dijalankan supaya
mendapat kepuasan dan keseronokan dalam setiap aktiviti.
5. Melahirkan murid-murid yang bertanggungjawab terhadap agama, keluarga,
bangsa dan juga negara.
6. Belajar berdikari secara beransur-ansur untuk menghayati konsep pendidikan
seumur hidup
7.0 JAWATANKUASA KELAB PUSAT SUMBER
KETUA GURU PENASIHAT :
CIK NORHAZALINA BINTI HASHIM
PENOLONG GURU PENASIHAT :
PN ZALINA BT MOHAMAD
PN NIK NURSUHADA BT HAMID
PN SUSAN WINSTON TADING
AHLI JAWATANKUASA MURID :
PENGERUSI :
NURUL NAJIAN MOHAMED 6 FOKUS
NAIB PENGERUSI :
ALEYA SYAFIQAH AZRAN 5 DINAMIK
SETIAUSAHA :
NURUL HUSNA ROSLEE 6 DINAMIK
BENDAHARI :
MUHAMMAD HAIKAL FADLY 6 KREATIF
AJK :
TAHUN 4 :
NUR AYU AMELIA M. FAZILL - 4 EFEKTIF
TAHUN 5 :
AHMAD LUQMAN AHMAD RASHIDI
TAHUN 6 :
MUHAMMAD FAHMI ANDRI
8.0 TAKWIM / PERANCANGAN AKTIVITI
TAHUNAN
BULAN
|
TARIKH
|
MINGGU
|
AKTIVITI
|
CATATAN /TINDAKAN
|
Januari
|
1
|
|||
2
|
Pendaftaran
KoKurikulum Tahun 4
|
|||
17012015
|
3
|
Perjumpaan
Kokurikulum1 –
Gotong-royong
|
||
24012015
|
4
|
Perjumpaan
Kokurikulum 2 –
Pelantikan
AJK Kelab Pusat Sumber
|
||
Februari
|
1
|
|||
14022015
|
2
|
Perjumpaan
Kokurikulum 3 –
Boneka
lidi
|
||
3
|
||||
28022015
|
4
|
Perjumpaan
Kokurikulum 4 –
Mencipta
skrip cerita boneka
|
||
Mac
|
1
|
|||
2
|
||||
3
|
||||
4
|
Melukis
Kulit Buku
|
|||
April
|
1
|
|||
11042015
|
2
|
Perjumpaan
Kokurikulum 5-
Persembahan
boneka
|
||
18042015
|
3
|
Perjumpaan
Kokurikulum 6 –
Permainan
dalaman
|
||
4
|
||||
Mei
|
09052015
|
1
|
Perjumpaan
Kokurikulum 7-
Mereka
Cipta Big Book
|
|
2
|
||||
3
|
||||
23052015
|
4
|
Perjumpaan
Kokurikulum 8 –
Penanda
buku
|
||
Jun
|
1
|
|||
2
|
||||
3
|
||||
4
|
||||
Julai
|
1
|
|||
2
|
||||
3
|
||||
4
|
||||
Ogos
|
08082015
|
1
|
Perjumpaan
Kokurikulum 9 –
Resensi
Buku Fiksyen
|
|
15082015
|
2
|
Perjumpaan
Kokurikulum 10 –
Permainan
Bahasa
|
||
22082015
|
3
|
Perjumpaan
Kokurikulum 11 –
Artikel
Majalah
|
||
29082015
|
4
|
Perjumpaan
Kokurikulum 12 –
Mewarna
Kulit Buku
|
9.0 ANALISIS
SWOT
KEKUATAN
|
KELEMAHAN
|
|
|
PELUANG
|
ANCAMAN
|
|
|
PENUTUP
Ahli Kelab
PSS akan memaksimumkan penggunaan Pusat
Sumber Sekolah dalam membantu proses pengajaran dan pembelajaran, disamping
melatih murid-murid dengan kemahiran-kemahiran Sains Perpustakaan dan literasi
maklumat yang mana ia sangat berguna pada masa hadapan.
Terima kasih atas perkongsian ilmu yang bermanfaat. Hanya Allah sahaja yang membalasnya.
ReplyDeletereference w2v35h0p53 replica louis vuitton bag 7a replica bags meaning replica bags vancouver Clicking Here s0s00j2f92 replica bags blog more helpful hints u4f76a9g55 replica bags from china replica bags from turkey
ReplyDelete