RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN
BAHASA MALAYSIA
TEMA
|
KEMASYARAKATAN
|
|
TAHUN
|
4 Dahlia
|
|
TAJUK
|
Cerita Rakyat
|
|
MASA
|
8.30 – 9.30 pagi
|
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
|
2.2.3 Membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan dalam bahan bacaan
prosa dan puisi dengan sebutan yang betul.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pengajaran, murid dapat:
i.
Membaca buku cerita rakyat.
ii.
Menyenaraikan
5 kata imbuhan awalan dalam peta i-THINK
|
|
AKTIVITI
|
1. Murid menyenaraikan
nama cerita rakyat yang pernah dibaca.
2. Murid
diterangkan Program NILAM dan cara menulis maklumat buku yang dibaca ke dalam
buku NILAM.
3. Murid mengambil
buku cerita rakyat di rak buku 800(kesusasteraan – Sistem Dewey).
4. Murid
membaca buku cerita rakyat.
5. Murid
menyenaraikan 5 imbuhan awalan yang terdapat dalam buku cerita rakyat dalam peta i-THINK.
6. Murid
menceritakan sinopsis cerita dan membentangkan peta i-THINK
7. Murid
menulis maklumat buku yang dibaca ke dalam buku NILAM.
Pemulihan
Murid mengisi tempat kosong
menggunakan perkataan yang diberi.
Pengayaan
Murid membaca buku cerita rakyat.
|
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
Ilmu
: Sains Perpustakaan
Nilai : rajin,
teliti
KB
: Menjana Idea, Mengecam
BCB
: Bacaan Mentalis
|
|
BAHAN BANTU BELAJAR
|
Buku cerita, peta i-THINK
|
|
PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
Murid dapat membaca buku
cerita rakyat dan menyenaraikan 5 perkataan berimbuhan awalan
|
|
REFLEKSI
|
30 orang daripada 36 orang murid telah mencapai
objektif P&P.
Murid yang belum menguasai akan diberi bimbingan.
Murid yang telah menguasai akan
diberi latihan pengayaan.
|
No comments:
Post a Comment