RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
BAHASA MELAYU
TEMA
|
KEMASYARAKATAN
|
|
TAHUN
|
4 Dahlia
|
|
TAJUK
|
Cerita Rakyat
|
|
MASA
|
8.30 – 9.30 pagi
|
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
2.2.3 Membaca dan memahami ayat yang mengandungi
perkataan berimbuhan dalam bahan bacaan prosa dan puisi dengan sebutan yang
betul.
|
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pengajaran, murid dapat:
i. Membaca buku cerita rakyat dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii. Menyenaraikan 5 kata imbuhan awalan dalam peta i-THINK
|
|
AKTIVITI
|
1. Murid menyenaraikan nama cerita rakyat yang pernah
dibaca.
2. Murid diterangkan Program NILAM dan cara menulis
maklumat buku yang dibaca ke dalam buku NILAM.
3. Murid mengambil buku cerita rakyat.
4. Murid membaca buku cerita rakyat.
5. Murid menyenaraikan 5 imbuhan awalan yang terdapat
dalam buku cerita rakyat dalam peta i-THINK.
6. Murid menceritakan sinopsis cerita dan membentangkan
peta i-THINK
7. Murid menulis maklumat buku yang dibaca ke dalam buku
NILAM.
Pemulihan
Murid mengisi tempat kosong menggunakan perkataan yang
diberi.
Pengayaan
Murid membaca buku cerita rakyat.
|
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
Ilmu : Sains Perpustakaan
Nilai : rajin, teliti
KB : Menjana Idea, Mengecam
BCB : Bacaan
Mentalis
|
|
BAHAN BANTU BELAJAR
|
Buku cerita, peta i-THINK
|
|
PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
Murid dapat membaca buku cerita rakyat dan
menyenaraikan 5 perkataan berimbuhan awalan
|
|
REFLEKSI
|
30 orang daripada 36 orang murid telah mencapai
objektif P&P.
Murid yang belum menguasai akan diberi bimbingan.
Murid yang telah menguasai akan diberi latihan
pengayaan.
|
No comments:
Post a Comment